نیوز سیتی!
27 تیر 1402 - 18:35

اینفوگرافی| در۲۸ تیر۱۳۹۸ چه اتفاقی افتاد؟!

۲۸ تیرماه سال 1398، ایران با توقیف نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو نشان داد دیگر دوران بزن دررو تمام شده و تنها راه ایستادگی استقاده از راهبرد مقاومت فعال است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در 28 تیرماه سال 1398 بود که نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» را به دلیل تخلفات متعدد در تنگه هرمز توقیف کرده است.

 

این اقدام نیروی دریایی سپاه با واکنش های فراوانی در سطح منطقه و جهان همراه بود و موجب شد تا اقتدار دریایی ایران بار دیگر به همگان ثابت شود.

 

 

 

 

اما ماجرا از جایی شروع شد که مقامات جبل الطارق در 13 تیرماه به دستور انگلیسی ها و با دخالت نیروی دریایی این کشور نفتکش «گریس 1» را که حامل نفت خام ایران بود توقیف کردند. انگلیسی ها در آن زمان مدعی بودند که این نفتکش قصد دارد تا محموله خود را در سوریه تخلیه کند و این خلاف قوانین تحریمی اتحادیه اروپا علیه سوریه است.

پس از این اقدام انگلیس، بارها از سوی مقامات ایرانی به آنها هشدار داده شد که در صورتی که نفتکش گریس 1 را آزاد نکنند ایران نیز پاسخ درخوری به آنها خواهد داد؛ تاجایی که رهبر انقلاب در 26 تیرماه در دیدار با ائمه جمعه سرار کشور فرمودند: «عناصر مؤمن در جمهوری اسلامی راهزنی دریایی انگلیس را بی جواب نمی‌گذارند و در فرصت و جای مناسب پاسخ خواهند داد.»

تنها دو روز پس از فرمایش فرمانده کل قوا، نیروهای ویژه دریایی سپاه با اشراف اطلاعاتی کامل بر منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو را توقیف کردند.

در این عملیات، نیروهای ویژه دریایی سپاه این نفتکش را که توسط یک رزم ناو انگلیسی اسکورت می‌شد و برای فرار از دست نیروهای ایرانی با حد اکثر سرعت حرکت می کرد با اجرای یک عملیات هلی برن دقیق به تسخیر خود در آوردند و برای سیر مراحل قانونی به بندرعباس منتقل کردند.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1370313

مهمترین اخبار ایران و جهان: