نیوز سیتی!
10 اردیبهشت 1402 - 14:48

جهان به دنبال ارز ذخیره جایگزین است

مدیرعامل بانک خصوصی بزرگ هندوستان بلافاصله پس از اینکه دلار آمریکا را «بزرگ‌ترین تروریست مالی جهان» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اودای کوتاک، میلیاردر هندی و مدیرعامل بانک خصوصی بزرگ «کوتاک ماهیندرا»، در میزگردی با انتقاد شدید از سلطه آمریکا بر بازار ارزی جهان، «دلار را بزرگ‌ترین تروریست مالی جهان» توصیف کرد.

کوتاک در میزگردی در دهلی نو گفت: صادقانه معتقدم که دلار آمریکا بزرگ‌ترین تروریست مالی جهانی است. تمام پول ما در حساب‌های خارجی است و هر کسی (مقامی) در آمریکا قادر است بگوید که از فردا صبح نمی‌توانید پول برداشت کنید و شما غافلگیر می‌شوید. این قدرت ذخیره ارزی است.

با این حال، کوتاک در حساب کاربری توییتر خود گفت که «به طور غیرعامدانه» از کلمه «تروریست مالی» استفاده کرده و مقصودش از این اظهارات این بوده که «ذخیره ارزی قدرتی نامتوازن دارد؛ خواه حسابی در بانکی خارجی با نرخ بهره افزایشی ۵درصد باشد و خواه اینکه کشورهای نوظهور برای نقدینگی، دلار آمریکا را نگهداری کنند.»

کوتاک در جریان میزگرد مذکور همچنین گفته بود که «امروز جهان به شدت در جستجوی یک ارز ذخیره جایگزین» بوده و تاکید کرد که زمان مساعدی است تا روپیه هندوستان، این جایگاه را تصرف کند. وی همچنین نسبت به اینکه اروپا، انگلیس، ژاپن یا چین بتوانند به عنوان ذخیره ارزی، جایگزین دلار آمریکا شوند، ابراز تردید کرد.

دولت هندوستان در نوامبر سال ۲۰۲۲ با هدف توسعه صادرات، انجام معاملات تجاری بین‌المللی با روپیه را مجاز اعلام کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1178073

مهمترین اخبار ایران و جهان: