تبریز- آزادراه تبریز-سهند، پروژهای است که بعد از ۱۳ سال به بهره برداری رسیده است اما نبود روشنایی در این آزادراه و اخذ عوارض، نارضایتی شهروندان را برانگیخته است.
خبرگزاری مهر، گروه استانها - آناهیتا رحیمی: آزادراه تبریز-سهند همان پروژهای است که بعد از ۱۳ سال انتظار، به بهرهبرداری رسید اما از اولین روز، چندان شباهتی به یک آزادراه تازه افتتاح شده نداشت.
خبرگزاری مهرخبرگزاری مهرخبرگزاری مهرگروه استانها - آناهیتا رحیمی:افتتاحاین همان پروژهای است که قرار بود در عرض ده دقیقه، ساکنین شهر جدید سهند را به تبریز برساند اما متأسفانه پس از سالها چشم انتظاری، اخذ عوارض آزادراه تبریز- سهند، تردد یک مسیر پر از هزینه را برای ساکنین شهر جدید سهند رقم زده است.
آزادراه تبریز- سهند بعد از ۱۳ سال چشم انتظاری به بهره برداری رسید اما هنوز هم با پارهای از مشکلات و نواقص مهمی از جمله نبود روشنایی دست و پنجه نرم میکند.
شهروندان از اخذ عوارض گله مند هستند
شهروندان از اخذ عوارض گله مند هستندشهروندان از اخذ عوارض گله مند هستندیکی از شهروندان ساکن در شهرک جدید سهند در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: همه ساکنین در شهرک سهند از اخذ عوارض گله مند هستند و آزرده خاطر بودن آنها بیشتر به این دلیل است که این اتوبان فاقد روشنایی لازم و استاندارهای لازم است.
خبرنگار مهرحسین علیپور ادامه داد: تردد در این اتوبان به دلیل نبود روشنایی لازم، رانندگان را با مشکلات بسیاری روبرو میکند و حتی ممکن است موجب بروز حوادث رانندگی ناگوار شود چنانچه چندین بار هم در این مسیر رخ داده است.
برای بررسی مشکلات آزاده راه تبریز-سهند در این گزارش سعی کردیم تا مطالبات مردم در خصوص عدم روشنایی و پرداخت عوارض را به منظور روشنگری با مسئولین پیگیر باشیم.
مشارکت بخش خصوصی در آزاد راهها یک امر طبیعی است
مشارکت بخش خصوصی در آزاد راهها یک امر طبیعی استمشارکتبخش خصوصی در آزاد راهها یک امر طبیعی استمدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دولت برای توجیه اقتصادی آزاد راهها ۴۰ درصد سرمایه گذاری بلا عوض کرده و بقیه را به بخش خصوصی واگذار میکند و آوردن سرمایه گذاری با مناقصه در همه پروژها یک امر طبیعی هست و اتوبان تبریز به سهند نیز با مشارکت بخش خصوص انجام گرفته و تا استهلاک سرمایه و سود سرمایه گذار باید عوارض قانونی این آزاد راه پرداخت شود.
خبرنگار مهروی افزود: این پروژه طی سنوات گذشته از طریق وزارت مسکن و شهرسازی وقت، آغاز شده بود اما به دلایل مختلفی اقدامات چشمگیری در آن انجام نیافته بود.
مختلفیاروجعلی علیزاده ادامه داد: در سنوات گذشته قرار بر این شد تا با ورود وزارت راه وقت، این پروژه آغاز شود که بر این اساس، پروژه اتوبان تبریز-سهند در سال ۱۳۹۱ بعد از چندین سال وقفه به مناقصه گذاشته شد.
وی افزود: بر اساس مصوبه برنامه و بودجه کشوری، پروژه اتوبان تبریز - سهند در قالب آزادراه تعریف شده است و به همین دلیل باید با مشارکت بخش خصوصی همراه باشد.
بر اساس مصوبه برنامه و بودجه کشوری، پروژه اتوبان تبریز - سهند در قالب آزادراه تعریف شده است و به همین دلیل باید با مشارکت بخش خصوصی همراه باشد
بر اساس مصوبه برنامه و بودجه کشوری، پروژه اتوبان تبریز - سهند در قالب آزادراه تعریف شده است و به همین دلیل باید با مشارکت بخش خصوصی همراه باشدبر اساس مصوبه برنامه و بودجه کشوری، پروژه اتوبان تبریز - سهند در قالب آزادراه تعریف شده است و به همین دلیل باید با مشارکت بخش خصوصی همراه باشدعلیزاده گفت: در نهایت پس از فرآیند قانونی، تشریفات اداری و اخذ مصوبه هیئت دولت، قرارداد واگذاری این پروژه منعقد شده است.
در نهایتسهم دولت در آزادراهها بلاعوض است
سهم دولت در آزادراهها بلاعوض استسهم دولت در آزادراهها بلاعوض استمدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان شرقی بیان کرد: سهم دولت در آزادراهها بلاعوض است و دولت برای پیشبرد فنی پروژه اقدام به مشارکت مینماید و اجرای پروژه بعد از انعقاد قرارداد بر عهده سرمایه گذار است تا پروژه به سرانجام برسد.
بر عهدهگذاروی با اشاره به لزوم اخذ مصوبه وزارت راه برای اخذ عوارض به صورت الکترونیکی و فیزیکی توضیح داد: اخذ عوارض در اتوبان تبریز-سهند تا زمانی که آورده سرمایه گذار به علاوه سود حاصل بر سرمایه حاصل شود ادامه خواهد داشت و کاملاً قانونی هست و این تعرفه ۳ هزار تومانی از سوی وزارت راه بر اساس معیارهای استاندارد مشخص شده است.
علیزاده افزود: هر طرح بعد از شناسایی منطقه و ترافیک طبق آئین نامه اجرایی میشود و این آزادراه نیز مطابق با آئین نامهها اجرا شده و تمامی اقدامات بر مبنای مطالعات انجام گرفته صورت پذیرفته است.
روشنایی جز الزامات جاده نیست
روشنایی جز الزامات جاده نیستروشنایی جز الزامات جاده نیستمدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان شرقی گفت: روشنایی جز الزامات جاده نیست و طبق آئین نامه روشنایی باید در گردنههای مه گیر، پلهای بزرگ و تونلها باید تعبیه شود.
علیزاده ادامه داد: برای قراردادی که فاقد هر گونه شفافیت است سرمایه گذار جذب آن نمیشود و علاوه بر این دولت و حتی دستگاههای نظارتی چنین اجازهای را نمیدهند چنانچه دولت در چارچوب معاملات دولتی، ریالی خارج از فرآیند قانونی نمیتواند هزینه کند.
هر طرح بعد از شناسایی منطقه و ترافیک طبق آئین نامه اجرایی میشود و این آزادراه نیز مطابق با آئین نامهها اجرا شده و تمامی اقدامات بر مبنای مطالعات انجام گرفته صورت پذیرفته است
هر طرح بعد از شناسایی منطقه و ترافیک طبق آئین نامه اجرایی میشود و این آزادراه نیز مطابق با آئین نامهها اجرا شده و تمامی اقدامات بر مبنای مطالعات انجام گرفته صورت پذیرفته استهر طرح بعد از شناسایی منطقه و ترافیک طبق آئین نامه اجرایی میشود و این آزادراه نیز مطابق با آئین نامهها اجرا شده و تمامی اقدامات بر مبنای مطالعات انجام گرفته صورت پذیرفته استوی گفت: دولت مؤظف به تأمین برخی از خدمات زیربنایی است و نمیتوان دولت را سرمایه گذار تلقی کرد؛ اما دولت میتواند در کل فعالیتهای مجموعه خود به جذب سرمایه گذار اقدام کند و در چارچوب قوانین و مقررات کشور پیش رود.
علیزاده بیان کرد: ۵ آزادراه مشارکتی و سرمایه گذاری در استان، از جمله آزادراه تبریز-سهند، آزادراه تبریز-ارومیه، آزادراه مراغه-هشترود، آزادراه تبریز- زنجان و آزادراه تبریز-بازرگان وجود دارد که دو آزادراه به بهره برداری رسیده و مابقی در دست اجراست.
نواقص آزادراه تبریز-سهند رفع شده است
نواقص آزادراه تبریز-سهند رفع شده استنواقص آزادراه تبریز-سهند رفع شده استسرمایه گذار و مجری آزادراه تبریز- سهند در خصوص سوال خبرنگار مهر مبنی بر گلایه مردم از نبود روشنایی در اتوبان تبریز به سهند گفت: روشنایی آزادراه تبریز-سهند جز قرارداد سرمایه گذاری نیست و به علت عدم وجود آن در قرارداد، قابل اجرا نیست و تنها در این صورت ممکن است قابل اجرا باشد که پس از توافق صورت گرفته با اخذ مصوبه از هیأت دولت همراه باشد.
گذارجزاز هیأتاسماعیل برزگر ادامه داد: استارت این پروژه بعد از ۲۱ سال اتفاق افتاده و سپس در سال ۱۳۹۷، قرارداد این پروژه پس از طی مراحل به سرمایه گذار ابلاغ شده و مجموعه توانست این پروژه را در ۲۱ ماه به اتمام برساند.
وی افزود: پروژه اتوبان تبریز-سهند در اوایل به صورت آزمایشی به زیر ترافیک رفته است و در اولین روزهای افتتاح، نواقصی در این پروژه وجود داشت که رفع شده است.
برزگر گفت: هر گونه اقدامی که خارج از طرح عنوان شده باشد در وهله اول باید با توافق سرمایه گذار و سپس مصوبه دولت انجام گیرد.
گذاروی گفت: اگر این پروژه شروع به کار نمیکرد الان با افزایش قیمت هر ساله مصالح، نزدیک به هزار میلیارد تومان نیاز داشت در حالیکه این آزاد راه با سیصد میلیون تومان به اتمام رسیده است.
سرمایه گذار و مجری آزادراه تبریز- سهند ادامه داد: نمایندگان مجلس این اختیار را دارند تا مفاد قرارداد آزادراه تبریز-سهند را از وزارت راه و شرکت تخصصی مادر درخواست کنند.
شناسه خبر: 119373