نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 09:59

سد دوستی فقط 11 درصد آب دارد!

تازه ترین گزارش دفتر مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد سد دوستی به عنوان یکی از مهم ترین سدهای تامین کننده منابع آب مشهد فقط 11 درصد پرشدگی دارد!

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، استان خراسان رضوی، خشک‌ترین دوره چند دهه اخیر خود را سپری می کند و حجم مخازن سدهای آبی این استان هر روز خالی‌تر از قبل می شود. هرچند که سه ماه ابتدای هرسال و در فصل بهار، به طور معمول بیشترین حجم بارندگی ها ی نیمه نخست سال ثبت می شود اما در شرق کشور با کاهش چشمگیر و نگران کننده بارندگی ها روبرو هستیم.

کاهش ۵۶ درصدی ذخیره آب سد دوستی نسبت به سال قبل

 

ساعاتی پیش، گزارش هفتگی وضعیت برخی از سدهای مهم شرب و کشاورزی منتشر شد که اعداد و ارقام آن نشان دهنده وضعیت بحرانی تامین آب در استان است.

گزارش دفتر زیرمجموعه وزارت نیرو نشان می دهد سد دوستی، یکی از مهم ترین سدهای تامین کننده آب شرب مشهد با ۱۳۵ میلیون متر مکعب موجودی مخزن، فقط ۱۱ درصد پرشدگی دارد و حجم ذخیره آب پشت این سد مهم نسبت به سال قبل ۵۶ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۴۵ درصدی بارندگی نسبت به دوره ۵۴ سال گذشته

 

آمارهای دفتر مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد که از ابتدای سال آبی جاری تا روز ۱۹ خردادماه ۹۹.۲ میلی متر بارندگی در استان خراسان رضوی داشته ایم. این میزان در حالی است که مقدار بارش متوسط در دوره متوسط درازمدت ۵۴ ساله ۱۸۱.۸ میلی متر بوده است و میزان بارندگی سال آبی جاری نسبت به متوسط درازمدت ۴۵ درصد کاهش یافته است.

میزان بارندگی در سال آبی جاری در حالی است که مقدار بارش سال آبی گذشته حدود ۱۴۴.۷ میلی متر بوده است و بارندگی سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته حدود ۳۱ درصد کاهش یافته است.

سد دوستی، دومین رتبه وضعیت حاد سدها!

 

این در حالی است که گزارش های رسمی اردیبهشت ماه نشان می دهد سد دوستی با کاهش چشمگیر ذخیره آب پس از سد چاه‌نیمه در استان سیستان‌وبلوچستان که با کاهش ۵۹ درصدی مخزن رو به رو شده است، دومین رتبه وضعیت حاد را در میان سدهای کشور دارد. شرایطی که نشان می دهد مردم خراسان رضوی و به خصوص شهر مشهد باید در کاهش مصرف آب، اقدام فوری و جدی داشته باشند.

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1276873

مهمترین اخبار ایران و جهان: