نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 15:04

واکنش‌ مقامات عالی‌رتبه اروپا به انفجار سد کاخوفکا

مقامات عالیرتبه بسیاری از کشورهای اروپایی و روسای سازمان‌های بین‌المللی به انفجار سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین واکنش نشان داده و روسیه را مسئول و آن را «جنایت جنگی» توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کی‌یف‌تایمز، انفجار سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین، واکنش بسیاری از مقامات برجسته سازمان‌های بین‌المللی را به همراه داشت.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در واکنش به این انفجار نوشت: تخریب زیرساخت غیرنظامی، به وضوح در طبقه جنایات جنگی قرار می‌گیرد و ما روسیه و نیروهای نیابتی‌اش را مسئول آن می‌دانیم.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو این انفجار را «اقدامی شرم‌آور» خواند که به ادعای وی یک بار دیگر «نشان‌دهنده قساوت جنگ روسیه در اوکراین است.»

مارگوس ساهنا، وزیر خارجه استونی نیز در توییتی نوشت که «تخریب این سد به بوم‌کُشی، خسارت اقتصادی هنگفت و آوارگی هزاران نفر منجر خواهد شد و روسیه باید به‌خاطر جنایات جنگی‌اش، در دادگاهی ویژه محاکمه شود.»

مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی نیز گفت که این کشور برای مقابله با سیلاب «آماده ارائه کمک بوده و از اقدامات در راستای تعدیل آثار مخرب آن حمایت خواهد کرد.»

گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی نوشت: تروریست‌ها دست از اقدامات‌شان برنمی‌دارند مگر آنکه متوقف شوند. آنها هیچ زبانی جز زور نمی‌فهمند و بدون هیچ پشیمانی، عامل فجایع بزرگ هستند. دوباره می‌گویم؛ لازمه صلح پایدار در اروپا، پیروزی اوکراین است، هم در میدان نبرد و هم در دادگاه. هیچ‌چیز دیگری کارساز نخواهد بود.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز تاکید کرد که «زیرساخت‌های غیرنظامی نباید در زمان جنگ هدف قرار بگیرند. تخریب سد کاخوفکا هزاران غیرنظامی را به خطر می‌اندازد و بسیاری را بی‌خانمان و نیازمند شدید کمک‌های بشردوستانه می‌کند.»

رسانه‌های روسیه و اوکراین امروز اعلام کردند که نیروگاه برق‌آبی در منطقه خرسون در جنوب اوکراین منفجر شده و هم‌اکنون جریان شدید آب در حال پیشروی به سمت مناطق مسکونی است. کی‌یف و مسکو، یکدیگر را به انفجار این سد متهم کرده‌اند.

نیروگاه برق‌آبی کاخوفکا در سال ۱۹۵۶ تاسیس شده و یکی از اجزای حیاتی تامین انرژی اوکراین محسوب می‌شود. به گفته شرکت دولتی انرژی برق‌آبی اوکراین، خسارت ناشی از این انفجار «قابل تعمیر نیست.»

وزارت کشور اوکراین اعلام کرده که حدود ۱۶ هزار منزل مسکونی در استان خرسون، در مناطق «سیل‌خیز» واقع شده و در معرض خطر قرار دارند. تاکنون ۸ هزار و ۸۵ نفر از مردم این منطقه تخلیه شده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1265873

مهمترین اخبار ایران و جهان: