نیوز سیتی!
29 اردیبهشت 1402 - 13:33

راز بقا/ این قسمت؛ کویر کرمان

نهایتا نفت آبادان در سرانجامی باور نکردنی، حریف کرمانی را پشت سر گذاشت و با 3 امتیاز برتری، رأی به سقوط مس داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، هجدهم اسفندماه سال گذشته، عبدالله ویسی پس از اخراج سه مربی، هدایت نفت آبادان را بر عهده گرفت.

به گفته او فصل گذشته در هر بار فرآیند انتخاب سرمربی برای تیم صنعت نفت، مدیران این باشگاه به او پیشنهاد نیمکت زردپوشان آبادانی را داده بودند، اما در نهایت با رضا پرکاس، فیروز کریمی و تاوارس برزیلی به توافق رسیدند.

سرانجام عبدالله ویسی به آبادان آمد و چهار روز بعد باید به همراه تیم جدیدش در هفته بیست و سوم از ملوان بندرانزلی پذیرایی می‌کرد.

هفته ۲۳

نخستین تقابل شمال و جنوب با هدایت ویسی گر چه با تساوی خاتمه یافت، اما مدل بازی صنعت نفت برای هواداران این تیم امیدبخش بود. در همان هفته، مس کرمان نیز مقابل هوادار متوقف شد تا فاصله دو تیم در عدد هفت ثابت بماند.

هفته ۲۴

در هفته بیست و چهارم، نفت آبادان با قرعه سختی مواجه شد که می‌توانست امیدهای این تیم را برای بقا کمرنگ‌تر کند، این تیم با اندوخته ۱۳ امتیازی به میهمانی سپاهان رفت و با یک گل مغلوب مدعی عنوان قهرمانی شد، نمایش شاگردان ویسی در این دیدار ضعیف، اما نشان از تحولی عمیق در شیوه فوتبال این تیم می‌داد. همزمان مس کرمان در خانه پذیرای آلومینیوم اراک بود و موفق شد یک امتیاز از شاگردان رحمتی دشت کند تا فاصله امتیازی نفت آبادان و مس کرمان، به عدد هشت ارتقا یابد.

هفته ۲۵

ناامیدی در آبادان به بیشترین میزان خود رسیده بود تا اینکه در هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال، دو تیم به هم رسیدند و سرنوشت بقا در پایان لیگ را به این دیدار موکول شد. شاگردان حسین‌خانی در آبادان با دوگل مغلوب میزبان شدند تا فاصله دو تیم به پنج کاهش یابد و این برای ویسی یعنی یک شانس بزرگ!

حالا نفت ۱۶ امتیازی با مس ۲۱ امتیازی باید به بازی‌های آینده خود نگاه می‌کردند، نفت آبادان باید با پیکان، نساجی، استقلال، ذوب‌آهن و گل‌گهر تقابل می‌کرد، اما کار مس به مراتب سخت‌تر بود، چرا که علاوه بر پرسپولیس، مس رفسنجان، تراکتور و استقلال بالانشین، در هفته پایانی نیز باید از سپاهان مدعی میزبانی می‌کردند و همین موضوع امید نفتی‌ها را به بقا دو چندان می‌کرد.

هفته ۲۶

هفته بیست و ششم آغاز شد و مس طبق روال هفت هفته گذشته، دست خالی میدان را ترک کرد و در حالی که میزبان پرسپولیس بود، با سه گل از شاگردان گل‌محمدی شکست خورد اما از آن سو نیز، نفت آبادان در کرج فرصت سوزی کرد و مقابل پیکان، تن به تساوی بدون گل داد. اما اختلاف دو تیم به چهار کاهش یافت.

هفته ۲۷

اما هفته بیست و هفتم، برای نفت آبادان هفته موعود بود، جایی که نساجی باید به آبادان سفر می‌کرد و مس باید در رفسنجان، شهرآورد استان کرمان را برگزار می‌کرد تا شاگردان حسین‌خانی همانند هشت هفته گذشته بدون کسب پیروزی میدان را ترک کنند تا نفت آبادان در خانه با چهار گل نساجی را بدرقه کرده و یک گام دیگر به خلق معجزه نزدیک‌تر شود. فاصله دو تیم به یک امتیاز رسید و رویای بقا برای نفت آبادان در تیررس بود.

حالا دیگر بقای صنعت نفت با عبدالله ویسی یک رویا نبود، بلکه چشم‌اندازی دست یافتنی بود که می‌شد با هوشیاری و تمرکز به آن دست پیدا کرد.

هفته ۲۸

هفته بیست و هشتم، آبادانی‌ها باز هم به دیوار بلندی به نام استقلال برخورد کردند، اما انگیزه به‌وجود آمده در این تیم، ارتفاع این دیوار را کوتاه می‌کرد، ویسی موفق شده بود خودباوری را به بازیکنان نفت تزریق کند تا آنها در ورزشگاه آزادی جرأت متوقف کردن استقلال مدعی را بیابند.

تک امتیاز نفت آبادان در مصاف با استقلال و شکست خانگی مس کرمان مقابل تراکتور، در فاصله دو هفته مانده تا پایان مسابقات اختلاف دو تیم را از بین برد و دو تیم در عدد ۲۱ به هم رسیدند.

هفته ۲۹

در هفته بیست و نهم، نفت آبادان می‌توانست با پشت سر گذاشتن ذوب‌آهن در آبادان دست به کار متهورانه‌ای بزند که نمونه آن در تاریخ لیگ برتر نادر بود. اما پس از گل دقایق ابتدایی صنعت نفت، اخراج کاپیتان این تیم رویای آبادانی‌ها را یک هفته به تأخیر انداخت و نفت با تک امتیاز خانگی به پیشواز هفته پایانی رفت. در مقابل نیز مس کرمان باز هم با یک تساوی میدان را ترک کرد تا دو تیم با ۲۲ امتیاز، به مصاف رقبای خود در هفته سی‌ام بروند.

هفته ۳۰

هفته پایانی لیگ برتر فوتبال کشور در حالی آغاز می‌شد که اگر دو تیم نتایج مشابهی کسب می‌کردند، به دلیل نتیجه بهتر مس در بازی روبرو، رأی به بقای کرمانی‌ها در لیگ داده می‌شد، اما نفت آبادان به پشتوانه دیدار سخت رقیب در تقابل با سپاهان، برای نباختن و گرفتن امتیاز به سیرجان رفت.

معجزه در ایستگاه پایانی

در  هفته پایانی، پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و مس در خانه مغلوب سپاهان شد و نفت آبادان در سیرجان دست به کار بزرگی زد و شاگردان الهویی را با یک گل شکست داد.

نفت آبادان در حالی که در فاصله هشت هفته تا پایان مسابقات، هشت امتیاز از حریف خود عقب مانده بود،  سرانجام با سه امتیاز برتری نسبت به این تیم سهمیه حضور در لیگ برتر را حفظ کرد.

این برای نخستین بار در فوتبال ایران بود که یک تیم در یک فصل، با چهار سرمربی در لیگ برتر به عرض اندام می‌پردازد، اما در نهایت سقوط نکرده و حکم به بقای این تیم داده می‌شود.

راز بقای صنعت نفت آبادان در کویر کرمان نهفته بود و دوئل سخت و نفسگیر دو تیم در جدول، سرانجام به سود طلایی‌پوشان آبادان خاتمه یافت.

 گزارش: علی دایلی

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1222629

مهمترین اخبار ایران و جهان: