نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 09:16

شکارگروهی و تاراج پرندگان خلیج گرگان/تساهل مدیران جبران پذیر نیست

گرگان- تکرار حضور گروهی شکارچیان در خلیج گرگان، طی هفته های اخیر تلنگری جدی به مسئولان است تا با حمایت از محیط زیست از همین ابتدا جلوی این تعدی گرفته شده و از تبعات اجتماعی آن جلوگیری شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: گلستان به سبب برخورداری از تنوع بالا در زیستگاه‌های حیات وحش، میزبان دائمی یا موقت طیف گسترده‌ای از حیات وحش بوده و انواع پستانداران و گربه سانان در مناطق جنگلی تا پرندگان آبزی و کنار آبزی این استان را به بهشت حیات وحش تبدیل کرده است.

همه زیستگاه‌ها و بوم سازگان‌های گلستان حائز اهمیت و شاید کم نظیر باشند اما تالاب و خلیج گرگان را شاید بتوان هم ردیف با پارک ملی گلستان و از مهم‌ترین مناطق زیست محیطی استان برشمرد که فراخور موقعیت مکانی و البته فرهنگ و آداب اهالی پیرامونی و رخدادهای طبیعی با تهدیدات و چالش‌های مختلفی دست به گریبان است.

خلیج گرگان هر چند تحت مدیریت اداره کل محیط زیست مازندران قرار دارد اما از نظر سرزمینی و جغرافیایی بخشی از استان گلستان است که سال‌ها است با مشکل شکار غیرمجاز مواجه بوده و محیط بانان تلاش کرده‌اند تا با بضاغت موجود از زیستمندان این عرصه حفاظت کنند.

اما از سال گذشته و پس از برخی کشمکش‌ها بین شکارچیان و محیط زیست برای دریافت پروانه شکار و همچنین بی توجهی شکارچیان به قوانین و مقررات، شاهد حضور شکارچیان نقاب دار در خلیج گرگان بودیم.

شکل جدید شکار در آستانه رایج شدن بود که با مداخله به موقع محیط زیست مازندران به عنوان مدیریت اصلی این زیستگاه و محیطبانان گلستانی این مشکل برطرف شد اما خبرهای واصله طی هفته‌های اخیر بیان گر آن است که گویا این چالش دوباره در حال رخ دادن است و عده‌ای از شکارچیان غیرمجاز به هیچ وجه حاضر به تمکین از مقررات نیستند.

شکارگروهی و تاراج پرندگان خلیج گرگان/تساهل مدیران جبران پذیر نیست

فراخوان برای شکار غیرمجاز نوبر است!

انواع فراخوان‌ها را تاکنون شنیده بودیم اما فراخوان تجمع برای کشتار حیات وحش و پرندگان مهاجر، خود نوبری است که این هفته‌ها و شاید این روزها در برخی از شبکه‌های اجتماعی استان گلستان انجام می‌شود.

شکارچیانی که برخی از آنها به بهانه صادر نشدن پروانه شکار، تلاش می‌کنند اینگونه به مصاف با محیط زیست بروند و به نوعی اقدامی تلافی جویانه داشته باشند. آنها تصور می‌کنند که امکان صدور پروانه شکار وجود دارد و سازمان محیط زیست تعمدا پروانه صادر نمی‌کند.

این کل کل ناشیانه و البته خطرناک شکارچیان غیرمجاز که از سال گذشته در گلستان باب شده، تبعات و آثار ناگواری به دنبال دارد.

این امر از یک سو باعث کشتار و قلع قمع پرندگان مهاجر آبزی حاضر در خلیج گرگان شده و از سوی دیگر امکان تقابل بین شکارچیان و مأموران حفاظتی مانند محیط بانان، مأموران انتظامی و دریابانی را افزایش می‌دهد. تقابلی که به سبب مسلحانه بودن طرفین به سلاح شکاری بازخورد و کنش مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت.

خبرهای منتشر شده در هفته‌های اخیر بیانگر این است که این مباحث یک احتمال نبوده، بلکه یک رخداد واقعی است که دو الی سه نوبت در سال جاری هم تکرار شده است و با تیراندازی و تهدید مسلحانه شکارچیان به سوی مأموران محیط زیست و دیگر نهادها همراه بوده است. هر چند با حضور مؤثر و پرقدرت حافظان طبیعت این رویه ظاهراً متوقف شده اما باید همه دستگاه‌های متولی در کنار محیط زیست حضور موثرتری داشته باشند.

تیراندازی به سوی محیط بان در هیچ کجای جهان پذیرفتی نیست

یکی از علاقه مندان حیات وحش در بندرگز به خبرنگار مهر گفت: باید بپذیریم که مقوله شکار موضوع حساس و بسیار مهمی است، از یک سو شکارچی چه از نوع مجاز و چه غیر مجاز تلاش برای کشتار حیات وحش دارد و شکاربان و محیط بان به دنبال حراست از جانوران بوده و این دو در عمل در تقابل با هم هستند.

شکارگروهی و تاراج پرندگان خلیج گرگان/تساهل مدیران جبران پذیر نیست

حسن ریاحی افزود: با توجه به اینکه هر دو قشر این مقوله مسلح به سلاح گرم هستند باید نهایت احتیاط و مراقبت انجام شود تا نه محیط بان و شکارچی در این میان آسیب نبینند.

ریاحی ادامه داد: وقتی تعداد شکارچیان از یک حد مشخصی می‌گذرد باید سایر نهادهای متولی و هم سو مثل نیروی انتظامی، دریابانی، دادگستری و نهادهای امنیتی به کمک محیط زیست بروند، نباید اجازه داد که شکار گروهی حیات وحش یک امر رایج شود.

شکارچیان به صورت سازماندهی شده وارد خلیج شده و به کشتار حیات وحش می‌پردازند وی گفت: هنگامی که شکار غیرمجاز اعلام می‌شود باید همه در چارچوب قانون تصمیم بگیرند و نهادهای متولی با هنجارشکنان برخورد قانونی و قاطع داشته باشند.

ریاحی افزود: این موضع در هیچ کجای جهان پذیرفته نیست که شکارچی به سوی محیط بان اسلحه بکشد، این افراد باید شناسایی و به اشد مجازات برسند.

محمود شکیبا، رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست گلستان هم با تأیید حضور غیرمجاز شکارچیان به صورت گروهی در خلیج گرگان، گفت: مدیریت حیات وحش و شکار و صید خلیج گرگان به عنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران است و باید موضوع را از آنها پیگیری کرد.

همکاری کافی و حداکثری همه دستگاه‌ها نیاز است

رئیس تالاب بین المللی و ذخیره گاه زیست کره میانکاله در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه یکسری از شکارچیان طی سال گذشته و امسال به صورت سازماندهی شده و بر اساس یک قرار قبلی وارد پناهگاه حیات وحش میانکاله و خلیج گرگان شده و به کشتار حیات وحش می‌پردازند.

شکارگروهی و تاراج پرندگان خلیج گرگان/تساهل مدیران جبران پذیر نیست

علی کلانه افزود: شکار گروهی و برنامه ریزی شده در سال قبل هم در سواحل خلیج گرگان در حوزه استحفاظی گلستان اتفاق افتاد و پس از آنکه این رخداد دو الی سه مرتبه تکرار شد، ما به عنوان حافظان حیات وحش تصمیم گرفتیم که با شگردهای مختلف پرنده‌ها را از سواحل دور کنیم.

وی ادامه داد: اگر همکاری حداکثری و کافی از سوی نهادهای مربوطه با محیط زیست مازندران انجام می‌شد، این وقایع قابل مهارشدن بود و مجبور نبودیم که بجای برخورد با شکارچیان به سراغ دور کردن پرنده‌ها برویم.

کلانه بیان کرد: افرادی مسلح با سر و صورت بسته وارد خلیج می‌شوند و علاوه بر تیراندازی به سوی پرنده‌ها به سوی محیط بان و نیروهای دریابانی تیراندازی می‌کنند و اسلحه می کشند، برخورد با چنین عملی صرفاً بر عده محیط زیست نیست باید نهادهای امنیتی، استانداری و دستگاه قضائی وارد ماجرا شده و این افراد شناسایی و با آنها برخورد قاطع شود.

جمعیت پرندگان خلیج گرگان رو به افول است

رئیس تالاب بین المللی و ذخیره گاه زیست کره میانکاله در پاسخ به این سوال که آیا امکان صدور پروانه شکار وجود دارد یا خیر، گفت: در سنوات گذشته در پناهگاه حیات وحش میانکاله شاهد حضور یک میلیون پرنده یا بیشتر بودیم اما به دلایل مختلف این رقم در سال گذشته به حدود ۱۰۰ هزار بال رسیده و این رقم در سرشماری امسال احتمالاً کمتر خواهد بود.

وی عنوان کرد: در این شرایط هیچ عقلی سلیمی تأیید نمی‌کند که در این شرایط به سراغ صدور پروانه شکار برویم، عده‌ای از شکارچیان که درک درستی از مسائل نداشته، انتظار دارند که برای ساعاتی خوش گذرانی همه ثروت‌های طبیعی و میراث ژنتیکی محیط زیست را نابود کنند.

کلانه ادامه داد: بر فرض محال اگر پروانه‌ای صادر شود، منحصر به مناطق آزاد و زیستگاه‌های خارج از مناطق چهارگانه است؛ این درحالی است که خلیج گرگان در زمره ذخیره گاه زیست کره و پناهگاه حیات وحش بوده و شکار در آن مطلقاً ممنوع است.

به گزارش مهر، هر چند با ورود محیط زیست و سایر دستگاه‌های دخیل جلوی تکرار شکار گروهی حیات وحش در سال جاری گرفته شد و پس از یکی دو نوبت حضور شکارچیان، این رویه متوقف شده است اما ضرورت دارد سایر دستگاه‌های هم سو مانند نیروهای نظامی، امنیتی، دادگستری و دستگاه قضائی با جدیت بیشتری در کنار محیط زیست و محیط بانان حاضر و اجازه تکرار چنین رخدادهای تلخی را ندهند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 969473

مهمترین اخبار ایران و جهان: