نیوز سیتی!
15 آذر 1402 - 16:52

اندیشکده آمریکایی: ایران نشان داده‌ می‌تواند شرکای منطقه‌ای خود را بسیج کند

اندیشکده امنیتی سوفان سنتر در گزارشی در روز 5 دسامبر به نتایج جنگ غزه و بحران اخیر در خاورمیانه برای ایران پرداخته و عنوان کرد: ایران در تلاش است از جنگ اسرائیل و حماس برای پیشبرد تلاش‌های خود برای کاهش نفوذ آمریکا در منطقه و تضعیف هژمونی جهانی ایالات متحده به طور کلی استفاده کند.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - کیهان نوشت: اندیشکده آمریکایی سوفان سنتر اعلام کرده است: ایران موفق شده است شرکای «محور مقاومت» خود را برای حمله به نیروهای آمریکایی و اسرائیلی و تهدید تجارت جهانی بسیج کند.

در ادامه عنوان شده است: این بحران تهران و مسکو را به هم نزدیک‌تر کرده و مبادلات قابل توجه فروش تسلیحات بین دو قدرت را افزایش داده است.

سوفان سنتر خاطر نشان می‌کند: مقامات جهانی به دلیل توانایی جمهوری اسلامی در گسترش جنگ و تبدیل شدن به یک آتش سوزی منطقه‌ای، اقدامات و واکنش‌های ایران به جنگ اسرائیل و حماس را از نزدیک مشاهده کرده‌اند. با روشن‌تر شدن خط سیر مناقشه نزدیک به دو ماه پس از حمله تروریستی حماس به اسرائیل، کارشناسان و مقامات جهانی شروع به ارزیابی میزان پیشرفت اقدامات ایران در پیشبرد اهداف منطقه‌ای و جهانی تهران کرده‌اند. در مجموع، نتایج سیاست ایران متفاوت بوده است.

رهبران ایران به وضوح برخی از اهداف خود را پیش برده اند، به ویژه در دامن زدن به مخالفت در جنوب جهانی با هژمونی ایالات متحده و اروپا. رسانه‌های ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور، تظاهرات علیه تهاجم اسرائیل به حماس و مخالفت با حمایت آمریکا از عملیات نظامی اسرائیل را برجسته کرده‌اند. رهبران ایران از حمله حماس در 7 اکتبر به اسرائیل به عنوان یک پیروزی مهم یاد کردند که نشان‌دهنده خرد استراتژیک مقاومت خشونت‌آمیز در برابر اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل است.

این اندیشکده تصریح کرده است: دفتر کل موفقیت‌ها و ناکامی‌های تهران در این بحران را نیز می‌توان بر اساس تهدیدها و اظهارات ایران از قصد تحلیل کرد. در اوایل بحران، رهبران ایران تهدید مستقیمی مبنی بر مداخله علیه اسرائیل صادر کردند که تهران و بسیاری از مقامات جهانی آن را واکنش نامتناسب اسرائیل ارزیابی می‌کنند که باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی فلسطینی در غزه شده است.

به گزارش رسانه اکسیوس، منابع دیپلماتیک گزارش دادند که ایران در 14 اکتبر از طریق سازمان ملل متحد به اسرائیل پیام داد که خواهان تشدید بیشتر در جنگ حماس و اسرائیل نیست اما در صورت عملیات اسرائیل در غزه باید مداخله کند. ایران نشان داده است که می‌تواند شرکای منطقه‌ای «محور مقاومت» خود را در واکنشی چندجانبه و هماهنگ نسبت به اقدامات اسرائیل در غزه بسیج کند.

این اندیشکده اذعان می‌دارد: ایران نشان داده است که می‌تواند دکترین «وحدت جبهه‌ها» را که خواستار فشار بر اسرائیل و حامیانش در تمام مرزهای رژیم صهیونیستی به طور همزمان است، عملی کند. در مجموع هفتاد و شش بار از 17 اکتبر، متحدان ایران در عراق و سوریه به نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه‌های مختلف در هر دو کشور به عنوان بخشی از ائتلاف ضد داعش حمله کرده‌اند.

حزب‌الله لبنان، نزدیک‌ترین متحد منطقه‌ای ایران، تعداد زیادی از پرسنل و تجهیزات نیروهای دفاعی اسرائیل IDF را با شلیک موشک‌ها و توپخانه‌های فرامرزی روزانه در سراسر مرز شمالی اسرائیل به کار بسته است.

سوفان سنتر همچنین در ادعایی واهی مدعی است: جنبش حوثی‌ها در یمن از پهپادهای مسلح ایران و موشک‌های کروز حمله زمینی برای حمله به اسرائیل و همچنین کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ استفاده کرده است. ایران به حوثی‌ها تسلیحاتی داده است تا در درجه اول علیه عربستان سعودی- رهبر یک ائتلاف عربی که از دولت جمهوری یمن علیه حوثی‌ها حمایت می‌کند- استفاده کنند. این گروه نه تنها ایالات متحده، بلکه ژاپن، چین، سایر کشورهای آسیایی و کشورهای اتحادیه اروپا را که به جریان تجارت در منطقه وابسته هستند، با حمله به کشتی‌های تجاری در نزدیکی تنگه باب المندب، یک نقطه گلوگاه دریایی کلیدی، نگران کرده است..

این اندیشکده آمریکایی مدعی است: ایران‌،تغییرات جزئی در حمایت آمریکا از اهداف اسرائیل ایجاد کرده است. در عین حال، موضع ایران در این بحران، اهداف شریک استراتژیک کلیدی تهران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را پیش برد. همان‌طور که رهبران ایران، پوتین خود را در کنار ایران و منتقدان جهانی اسرائیل قرار داده است تا بخشی از تلاش برای تضعیف جایگاه واشنگتن در امور جهانی و عقب‌نشینی از اهداف سیاست ایالات متحده باشد. ایران و روسیه از سال 2014 در تلاش‌های مشترک برای حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه متحد بوده‌اند و روابط استراتژیک آنها همچنان رو به گسترش است. علی‌رغم خطر قطع کامل روابط خود با رهبران اروپایی، ایران هزاران پهپاد مسلح به مسکو فروخته است تا علیه زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراینی استفاده شود. جنگ اسرائیل و حماس، محور مسکو-تهران را بیشتر مستحکم کرده است.

در 21 نوامبر، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، خاطرنشان کرد که ایران قبلاً هواپیماهای بدون سرنشین یا هواپیماهای بدون سرنشین، بمب‌های هوائی هدایت شونده و مهمات توپخانه را در اختیار روسیه قرار داده است و ممکن است «گامی فراتر در حمایت از روسیه بردارد». او نشست ماه سپتامبر را که در آن ایران میزبان سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه برای نمایش طیف وسیعی از سامانه‌های موشکی بالستیک بود، برجسته کرد و به خبرنگاران گفت: «بنابراین ما نگران هستیم که ایران در حال بررسی ارائه موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در اوکراین است.

برای این حمایت، روسیه همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای از جمله در زمینه موشکی، الکترونیک و پدافند هوائی را به تهران پیشنهاد کرده است.» در 28 نوامبر، معاون وزیر دفاع ایران، مهدی فراحی مدعی شد که ایران مقدمات تحویل جنگنده‌های سوخو 35 ساخت روسیه، بالگردهای تهاجمی میل 28 و جت‌های آموزشی یاک 130 را نهائی کرده است.

پایان پیام/ت
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1596173

مهمترین اخبار ایران و جهان: