نیوز سیتی!
14 فروردین 1403 - 10:10

تمرکز دولت بر ارتقاء شاخص‌های عمرانی سیستان و بلوچستان

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با تسنیم شاخص‌ترین عملکردهای عمرانی استان سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم در حوزه حمل و نقل ریلی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی و مسکن را تشریح کرد.

منصور بیجار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: قبل از انقلاب 94 کیلومتر ریل راه آهن، حدفاصل ایستگاه‌های زاهدان تا میل 72 مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان وجود داشته که سال 1297 به بهره‌برداری رسیده اما هم‌اکنون 484کیلومتر مسیر ریلی شامل زاهدان- کرمان، زاهدان- خاش و زاهدان- میل 72 مرزی میرجاوه در استان وجود دارد.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در تشریح شاخص‌ترین عملکردهای عمرانی استان سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم در حوزه حمل و نقل ریلی، بیان کرد: مهمترین اقدام دولت سیزدهم در این حوزه تمرکز روی پروژه راه‌آهن چابهار- ایرانشهر- زاهدان بوده که طول مسیر آن 633 کیلومتر است و از این مسیر خط راه‌آهن زاهدان- خاش به طول 155 کیلومتر و پایانه مسافربری شهرستان خاش به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر به صورت روزانه قطار در این مسیر ریلی در حال تردد است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه راه‌آهن چابهار- ایرانشهر- زاهدان 68 درصد است، افزود: همچنین  احداث پروژه خط راه‌آهن زاهدان- زابل- میلک به طول 264 کیلومتر که این مسیر ریلی در 6 قطعه طراحی شده، دیگر اقدام شاخص دولت سیزدهم در زمینه حمل و نقل ریلی محسوب می‌شود.

اجرای 57 پروژه عمرانی و تجهیزاتی در حوزه بنادر

بیجار خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب در استان سیستان و بلوچستان تنها یک بندر ماهیگری وجود داشته و بعد از انقلاب 14 بندر ماهیگیری در استان احداث شده است.

وی در تشریح شاخص‌ترین عملکردهای عمرانی استان در دولت سیزدهم در حوزه حمل و نقل دریایی، گفت: اهم اقدامات دولت در این حوزه شامل تجاری‌سازی بنادر شهرستان ساحلی زرآباد برای اولین بار در راستای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار،  احداث و بهره‌برداری از بلندترین و پیشرفته‌ترین برج مراقبت، جستجو و نجات و کنترل ترافیک دریایی،  تعمیر اساسی اسکله یک و پنج شهید کلانتری و اسکله شماره پنج شهید بهشتی، خرید، تحویل، نصب و راه‌اندازی سایت رادیویی خودکار UNMANNED سواحل استان جهت پوشش کامل رادیویی سواحل منطقه، خرید و نصب سامانه کنترل دسترسی بنادر چابهار و ایجاد زیرساخت و تأمین تجهیزات استراتژیک با 57 پروژه عمرانی و تجهیزاتی فعال در سال 1401 با صرف اعتبار یک هزار و 860 میلیارد تومان بوده است.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در حال حاضر بنادر بندر شهید کلانتری و بندر شهید بهشتی در جنوب استان ظرفیت تخلیه و بارگیری هشت میلیون تن کالا در سال را دارند.

افزایش 26 درصدی پرواز از فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان

بیجار در تشریح شاخص‌ترین عملکردهای عمرانی استان سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم در حوزه حمل و نقل هوایی، اظهار داشت: افتتاح 67 پروژه با اعتبار بالغ بر 43 میلیارد تومان در فرودگاه‌های زاهدان، ایرانشهر، زابل و سراوان از شهریورماه سال 1400 تاکنون و تکمیل فاز منابع سوختی فرودگاه سراوان مهمترین این اقدامات بوده به نحوی که در حال حاضر دو روز در هفته مسیر پروازی تهران- سراوان و بلعکس برقرار شده و شاهد افزایش 26 درصدی پرواز از فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم هستیم.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در تشریح شاخص‌ترین عملکردهای عمرانی استان سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم در حوزه مسکن عنوان کرد: آغاز طرح چهار ساله نهضت ملی مسکن از شهریورماه سال 1400 مهمترین اقدام این حوزه بوده که در این طرح تعهد استان تأمین زمین برای احداث 142 هزار و 204 واحد مسکونی است و تاکنون اراضی تعداد 149 هزار و 101 واحد تأمین شده است.

وی افزود: آغاز عملیات اجرایی 37 هزار و پنج واحد مسکونی شهری و روستایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، اتمام نازک کاری چهار هزار و 502 واحد اقدام نهضت ملی مسکن شهری با اعتبار هزینه شده سه هزار و 152 میلیارد تومان، اتمام نازک کاری 10 هزار و 256 واحد اقدام نهضت ملی مسکن روستایی با اعتبار هزینه شده پنج هزار و 128 میلیارد تومان، اتمام پنج هزار و 719 واحد مسکن روستایی از 6 هزار و 710 سهمیه ابلاغی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تفاهم‌نامه‌هایی بین کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، بهزیستی، بسیج سازندگی و سپاه پاسداران با اعتبار هزینه شده 860 میلیارد تومان، اتمام سه هزار و 258 واحد مسکن روستایی از 11 هزار و 950 سهمیه ابلاغی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طرح ویژه 1401 با اعتبار هزینه شده 652 میلیارد تومان مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسکن محسوب می‌شود.

همچنین دو هزار و 100 واحد مسکونی خسارت دیده از سیل دی‌ماه 1400 استان در دست بازسازی و احداث بوده که از این تعداد یک هزار و 97 واحد مسکونی با اعتبار هزینه شده 216 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است. 600 واحد مسکونی آسیب دیده از سیل 1401 استان نیز در دست بازسازی است که از این تعداد 54 واحد مسکونی با اعتبار هزینه شده 12 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1693773

مهمترین اخبار ایران و جهان: