نیوز سیتی!
12 بهمن 1402 - 10:11

همکاری‌های مطالعاتی و تحقیقاتی ایران و تاجیکستان توسعه می‌یابد

در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری این کشور بر علاقه‌مندی دو کشور نسبت به گسترش همکاری‌های تحقیقاتی و مطالعاتی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در دیدار «علیرضا حقیقیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با «خیرالدین عثمان‌زاده» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری این کشور بر علاقه‌مندی دو کشور نسبت به گسترش همکاری‌های تحقیقاتی و مطالعاتی تاکید شد.

حقیقیان در این دیدار با اشاره به تعاملات رو به افزایش مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی و همچنین همکاری‌های پژوهشگران و تحلیلگران ایران و تاجیکستان، نقش مراکز تحقیقاتی در تقویت و گسترش مناسبات و شناسایی ظرفیت‌های جدید همکاری را حائز اهمیت دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به روند رو به گسترش مناسبات بین دو کشور افزود: طی ماه‌های اخیر،  شاهد سفرهای متقابل مقامات عالی‌رتبه دو کشور دوست و هم‌زبان، از جمله رئیس جمهور و  وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان و برگزاری نمایشگاه تخصصی کالاهای ساخت ایران، هم‌زمان با برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در «دوشنبه» بودیم. همچنین اخیرا رئیس مجلس ملی تاجیکستان و شهردار شهر دوشنبه هم سفر ثمربخشی را به تهران انجام داد.

عثمان‌زاده در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان، با اشاره به پیوندهای تاریخی، فرهنگی، تمدنی و زبانی بین دو کشور و همچنین مواضع مشترک در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، از آمادگی مرکز متبوع خود برای تقویت همکاری‌ها با مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی ایران خبر داد و بر لزوم افزایش این همکاری‌ها و ایفای نقش بیشتر طرفین در روند رو به رشد مناسبات دوستانه و برادرانه بین دو کشور تاکید کرد.

 شایان ذکر است که طی دو سال اخیر بین مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان و تعدادی از مراکز مربوطه جمهوری اسلامی ایران، از جمله دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی تهران و دانشگاه علامه طباطبایی تفاهم‌نامه‌های جدید همکاری به امضا رسیده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1656673

مهمترین اخبار ایران و جهان: