نیوز سیتی!
16 تیر 1402 - 13:32

وجود دلایل قطعی در آیات و روایات حقیقت غدیر را اثبات می‌کند

خلخال- معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) خلخال گفت: وجود دلایل سریع و آشکار در آیات و روایات اثبات حقیقت غدیر را یقین و ممکن می‌سازد.

رقیه یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به تبیین امامت علی‌بن ابیطالب (ع) پرداخت و اظهار کرد: وجود نصوص قطعی درباره حضرت علی (ع)، اثبات حقیقت غدیر را یقین و ممکن می‌سازد.

وی تصریح کرد: کسی که امامت بر عالم وجود را بر عهده دارد که حد اعلای امامت است باید جامع ملکات عفت، شجاعت، حکمت و… باشد که راه اثبات چنین صفاتی فقط از طریق نصوص ممکن است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) خلخال گفت: نصوصی در مورد دانش علی‌بن ابیطالب (ع) انتخاب الهی آن حضرت به ولایت، رهبری حضرت علی (ع) وجود دارد که راه هرگونه عذر و بهانه برای عدم پذیرش قطعی ولایت و امامت آن حضرت را مسدود کرده است.

یوسفی افزود: آنچه که درباره دانش حضرت علی (ع) از نصوص قرآنی و روایی وارد شده بسیار است، از خانه نبوت بود که علی بن ابیطالب (ع) به عمق دانش راه یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در مورد رهبری امیرالمؤمنین علی (ع) می‌توان به نصوصی همچون حدیث منزلت استدلال کرد، چرا که حدیث منزلت از نظر صدور بین مسلمین قطعی است، یعنی یک حدیث قطعی است که در زمان فعلی از جنبه سندی به گونه‌ای است که در دل مجموعه روایات متواتر، حدیث منزلت را می‌توان یافت.

یوسفی اضافه کرد: در این حدیث حضرت رسول (ص) خطاب به امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود آیا خشنود نیستی که منزلت تو نسبت به من چون منزلت هارون نسبت به موسی باشد؟ جز آنکه پس از من پیامبری نیست.

وی بیان کرد: معنای حدیث منزلت بسیار روشن است و معنای حدیث منزلت بالاتر از نبوت است و بحث امامت بر عالم وجود را از زبان پیامبر اکرم (ص) که یک معصوم است را می‌رساند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) خلخال به بیان چرایی اهمیت و ضرورت پرداختن به حدیث منزلت در بحث امامت امیرالمؤمنین علی (ع) پرداخت و ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) وقتی حدیث منزلت را مطرح فرمودند در واقع قصد معرفی امام علی (ع) به مردم را داشتند و برای این منظور تمام آیات وارده در مورد حضرت موسی و حضرت هارون (ع) را پیامبر اکرم (ص) در مصادیقی بالاتر برای حضرت علی (ع) تکرار کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1340373

مهمترین اخبار ایران و جهان: