نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 14:27

آمریکا در امور داخلی لیبی دخالت نکند

در پی اختلافات داخلی بر سر درآمدهای نفتی در لیبی و مداخله فرستاده ویژه آمریکا در این خصوص، نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه لیبی، از وی خواست در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «اسامه حماد» نخست وزیر لیبی که اوایل خرداد از سوی پارلمان این کشور مأمور تشکیل کابینه شد، از «ریچارد نورلاند» فرستاده ویژه آمریکا به این کشور خواست به حاکمیت دستگاه قضائی لیبی احترام گذاشته و با جانبداری از یک جریان خاص، در امور داخلی این کشور مداخله نکند.

وی افزود: سخنان نورلاند در رسانه‌های خبری، مداخله آشکار در امور داخلی لیبی به شمار می‌رود. زمانیکه من به توقف درآمدهای نفتی اشاره می‌کنم، هدفم، حمایت از اموال و دارایی‌های کشور و ممانعت از فعالیت اشخاص فاسد در لیبی است.

حماد از فرستاده ویژه آمریکا به لیبی خواست، منافع خارجی را به منافع و حقوق ملت این کشور ارجحیت نداده و بدون داشتن اطلاعات کافی، سخن نگوید.

وی همچنین از پارلمان و مسئولان حاکمیت خواست روند اتخاذ اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را برای مدیریت امور کشور، تسریع بخشند.

نورلاند پیشتر از بازیگران سیاسی در لیبی خواسته بود، حوزه نفت و توقف صادرات آن را مورد تهدید قرار ندهند چرا که این مسأله باعث وارد آوردن پیامدهای زیانباری به اقتصادی کشور خواهد شد.

نخست وزیر لیبی پیش از این اعلام کرده بود که مانع صادرات نفت و گاز می‌شود چرا که دولت وحدت ملی در طرابلس ۱۶ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را از طرق غیرقانونی، در اختیار دارد و این اموال را بدون ارائه هیچ خدماتی، هدر داده است.

لیبی از سال گذشته میلادی، زمانی که مجلس شرق لیبی، دولت موقت وحدت ملی در طرابلس را رد و دولتی تازه تعیین کرد، گرفتار یک بن‌بست سیاسی شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1321929

مهمترین اخبار ایران و جهان: