نیوز سیتی!
04 بهمن 1402 - 12:12

گوترش: حق فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل باید به رسمیت شناخته شود

دبیرکل سازمان ملل با انتقاد از سیاست تل‌آویو در رد راه‌حل دو کشوری، تأکید کرد که عدم پذیرش حق فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل تهدیدی برای صلح محسوب می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو هشدار داد که عدم پذیرش راه‌حل دو کشوری قطعاً موجب طولانی شدن درگیری‌هایی می‌شود که «صلح جهانی را تهدید می‌کند».

گوترش در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل با تأکید بر لزوم راه‌حل دو کشوری گفت: «همه باید حق مردم فلسطین برای ساخت کشور کاملاً‌ مستقلشان را به رسمیت بشناسد و عدم پذیرش راه‌حل دو کشوری از سوی هر طرف باید کاملاً‌ رد شود».

 

وی همچنین تصریح کرد که طرح جایگزین راه‌حل یک کشوری «که طبق آن، شمار زیادی از فلسطینیان در داخل کشور هیچ‌گونه حس آزادی، حقوق و شأن نداشته باشند، غیرقابل تصور است».

گوترش با اشاره به گسترش تنش‌ها در لبنان، یمن، سوریه، عراق و پاکستان، در خصوص تشدید تنش‌ در منطقه هشدار داد و گفت که درگیری‌ها «در حال حاضر به یک واقعیت تبدیل شده است».

وی از تمامی طرف‌ها خواست تا «از لبه پرتگاه عقب‌نشینی کنند و هزینه‌های هولناک» جنگ گسترده‌تر را نیز در نظر بگیرند.

طبق گزارش‌ها، امتناع نتانیاهو از پذیرش دولت فلسطینی در هر سناریوی پساجنگ غزه، موجب شکاف رژیم صهیونیستی با ایالات متحده شده است. اکثر کشورهای جهان با تشکیل دولت فلسطینی موافق هستند.

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور حقوق بشر، امنیت مدنی و دموکراسی عذرا ضیاء در جلسه شورای امنیت گفت: «یکی از مؤتلفه‌های کلیدی دیپلماسی آمریکا، دنبال کردن مسیری به سوی کشور فلسطین و عادی‌سازی و اتحاد بین اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه‌ای است».

گوترش بار دیگر بر درخواست خود برای آتش‌بس انساندوستانه تأیید کرد اما نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گلعاد اردن درخواست آتش‌بس را رد کرد و مدعی شد که توقف درگیری‌ها تنها به حماس اجازه می‌دهد مجدداً «تشکیل گروه دهند و مجدداً تسلیح شوند».

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1648074

مهمترین اخبار ایران و جهان: