نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 19:42

رشد ۳۰ درصدی وصول مالیات در لرستان/ عدالت مالیاتی محقق شده است

خرم‌آباد - سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان با اشاره به رشد ۳۰ درصدی وصول مالیات در این استان، گفت: عدالت مالیاتی و شفافیت اقتصادی امروز در کشور محقق شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الله صالحی امروز یکشنبه در نشست با خبرگزاری‌ها در سخنانی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱، میزان وصولی مالیات در استان لرستان، ۱۶ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال بوده است، اظهار داشت: این میزان نسبت به سهمیه‌ای که سازمان امور مالیاتی کشور برای استان در نظر گرفته، ۱۰۹.۷ درصد تحقق داشته و نسبت به سال ۱۴۰۰، تقریباً ۴۹ درصد رشد داشته است.

۷ هزار میلیارد ریال مالیات وصول شد

وی با بیان اینکه در پنج‌ماهه ابتدای ۱۴۰۲ نیز میزان وصولی مالیات از سوی اداره کل امور مالیاتی لرستان، هفت هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال بوده است، گفت: در این راستا سهمیه‌ای که برای استان در نظر گرفته شده ۸۰.۱ درصد تحقق‌یافته و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۳۰ درصد رشد داشته است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باتوجه‌به شرایط اقتصادی استان و نقش درآمدهای مالیاتی لرستان نسبت به سهمیه کشوری، افزود: سهم لرستان از مجموع مالیات‌های وصولی کشور، در پنج‌ماهه ابتدای امسال ۲۸ صدم درصد است.

صالحی با بیان اینکه کل درآمدهای مصوب استان نیز ۲۳ هزار و ۳۷۸ میلیارد ریال بوده که سهم مالیات از این منبع ۲۲ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال و معادل ۹۴.۳ درصد از درآمد کل استان است، افزود: سال گذشته کل درآمد مصوب استان، ۱۷ هزار و ۱۷۷ میلیارد ریال بوده و امسال نسبت به سال گذشته ۳۷.۸ درصد سهم میزان درآمد استان افزایش پیدا کرده است.

توزیع ۶۰۷ میلیارد ریال بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یکی از وظایفی که سازمان امور مالیاتی کشور بر عهده دارد، بحث قانون مالیات ارزش‌افزوده و همچنین بحث وصول عوارض است، افزود: اداره کل امور مالیاتی استان در پنج‌ماهه ابتدای امسال، توانسته بالغ بر ۶۰۷ میلیارد ریال عوارض از محل قانون مالیات ارزش‌افزوده را وصول و بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان توزیع کند.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد تک‌محصولی و وابستگی به نفت در سال‌های گذشته موجب شده که آسیب‌هایی را از نظر اقتصادی داشته باشیم و آن طور که باید شاید سیاست‌های اقتصادی کشور را نتوانیم محقق کنیم، گفت: علی‌رغم اینکه ایران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت به‌حساب می‌آید، اما به اعتقاد کارشناسان درآمدی که از محل صادرات و فروش نفت داشته‌ایم، هزینه‌های استخراج نفت را پوشش نمی‌دهد.

صالحی با تأکید بر اینکه باتوجه‌به تحریم‌هایی که به‌واسطه نظام سلطه بر کشور حاکم شده، میزان صادرات نفت نیز نتوانسته جایگاه خود را در حوزه تأمین درآمدهای کشور کسب کند و نقش خود را ایفا کند، ادامه داد: مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشورها و دولت‌ها به‌حساب می‌آید، در این راستا اکثر دولت‌ها تلاش می‌کنند که هزینه‌های خود را از محل درآمدهای مالیاتی کسب کنند.

وی با اشاره به نقش مالیات در اداره کشور و تأمین بودجه کشور، تصریح کرد: در این راستا رسانه‌ها نقش مؤثری دارند، نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی این امر بسیار سازنده است و باید از این ظرفیت در راستای پیشبرد اهداف نظام، اقتصادی و… استفاده کرد.

تحقق عدالت مالیاتی و شفافیت اقتصادی

سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان با تأکید بر اینکه در ۱۰ سال اخیر نام‌گذاری سال‌ها که از سوی مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد، به مسائل اقتصادی کشور بر می‌گردد، بیان داشت: امسال نیز رشد تولید و مهار به‌عنوان شعار سال در نظر گرفته شده است.

صالحی، ادامه داد: باتوجه‌به انقلابی که در کشور ایران در سال ۵۷ صورت گرفت و دست استکبار از کشور و منافع ایران کوتاه شد، از همان ابتدا جنگ تحمیلی، اقتصادی، تحریم‌ها و… علیه کشور ایران شکل گرفت که به فضل خدا و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری، دشمنان نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث عدالت مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی، شفافیت اقتصادی و… اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اجرای طرح جامع مالیاتی در سال‌های اخیر به‌عنوان یک «ابرپروژه» در کشور و همچنین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می‌توانیم بگوییم که خواسته به حق مردم برای تحقق عدالت مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و شفافیت اقتصادی محقق شده است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی لرستان، تأکید کرد: سازمان امور مالیاتی کشور با بانک‌های اطلاعاتی و سامانه‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد توانسته حلقه مفقوده اطلاع از فعالیت‌های اقتصادی فعالین اقتصادی را به دست آورد و با اجرای این قانون، توانسته گام بزرگی را در تحقق عدالت مالیاتی بردارد.

صالحی، بیان داشت: طرح جامع مالیاتی و همچنین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان موجب شفافیت اقتصادی می‌شود، چون تمام‌صورت حساب‌های فعالین اقتصادی که صادر می‌شود باید از طریق این سامانه باشد و سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند با ضریب اطمینان بالایی بگوید که مالیاتی که وصول می‌کند، مالیات حقه‌ای است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1483630

مهمترین اخبار ایران و جهان: