نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 15:41

تهیه پیوست بهره‌وری آب برای اجرای طرح‌های اقتصادی استان قزوین اجباری شد

استاندار قزوین گفت: از این به بعد تمام طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای در حوزه‌های صنعت و کشاورزی باید پیوست بهره‌وری منابع آب داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدمهدی اعلایی امروز در نشست شورای مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین که در سالن جلسات شهید‌‌حاج‌قاسم سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با توچه به اهمیت احیای دشت قزوین و همه جوانب مرتبط با دشت قزوین، در یک‌سال گذشته اقدامات دقیق و عمیقی در حوزه احیای دشت قزوین انجام شده و الگوی توسعه پایدار این دشت طراحی شده است.

وی ایجاد ارزش افزوده برای زمین را یکی از موضوعات مهم در مدیریت دشت قزوین دانست و اضافه کرد: جای نگرانی و تاسف دارد که استان قزوین در حوزه فرونشست زمین جزو مناطق خاص و ویژه محسوب می‌شود. بی‌توجهی به این مقوله موجب می‌شود که هر روز فرصت‌های توسعه و جبران را از دست می‌دهد.

اعلایی ادامه داد: یکی از راه‌های پیشگیری از بحران شدن فرونشست در دشت قزوین استفاده از آب‌های سطحی و کاهش برداشت از منابع آبی زیرزمینی است. در همین رابطه طرح انتقال آب شرب از سد طالقان را به صورت جدی در دستور کار داریم که باید در این زمینه پیگیری بیشتری صورت بگیرد. در روزهای اخیر اتفاقات خوبی افتاده و به محض نهایی و قطعی شدن به استحضار مردم استان خواهد رسید.

استاندار قزوین با اشاره به وضعیت بغرنج و پرخطر فرونشست دشت قزوین در منطقه بویین‌زهرا گفت: برای مواجهه با بحران فرونشست در بویین‌زهرا به دنبال تکمیل و تسریع در اجرای طرح احداث سد مخزنی بالاخانلو هستیم که فرونشست در این منطقه پرخطر را کم می‌کند. همچنین با توجه به استخراج آب شرب از سد بالاخانلو 30 مرکز گردشگری در شهرستان بویین‌زهرا احداث می‌شود.

اعلایی با تاکید بر لزوم محدودیت برای برداشت از آب‌های زیرزمینی استان قزوین تصریح کرد: کمیته احیای دشت قزوین را در فرآیند مشترک اجرایی-نظری با حضور افراد صاحب نظر دانشگاهی و مدیران اجرایی تشکیل دادیم و در حال حاضر دستاوردهای این کمیته را ‌خیلی رسانه‌ای نکردیم، چون اعتقاد داریم باید اول کار انجام شود و بعد این دستاوردها رسانه‌ای شود.

استاندار قزوین راه‌اندازی بازار آب را یکی از اقدامات مدیریت اجرایی استان قزوین برای مدیریت آب و دشت قزوین دانست و افزود: از این به بعد تمام طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای در حوزه‌های صنعت و کشاورزی حتما می‌بایست پیوست بهره‌وری منابع آب داشته باشد و این طرح‌ها باید از منابع آبی که در مسیر بهره‌وری به چرخه توسعه اضافه می‌شوند، برخوردار می‌شوند.

اعلایی ادامه داد: در همین الآن هم از سرمایه‌گذارانی که در استان قزوین سرمایه‌گذاری می‌کنند، خواسته‌ایم که برای افزایش بهره‌وری آب در استان قزوین سرمایه‌گذاری کنند و سهم حقابه خود را از طریق ارتقای بهره‌وری به دست بیاورند. در شرایط فعلی تمام مصرف آب آشامیدنی در استان قزوین از منابع آب زیرزمینی است و به همین خاطر صرفه‌جویی در این حوزه به ما کمک می‌کند.

تکمیل سد بالاخانلو جزو طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو قرار گرفت

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین هم در این نشست با اشاره به جلسه دیروز وزارت نیرو درباره اختصاص منابع آبی به سد طالقان گفت: با توجه به پیگیری‌های معاونت عمرانی استاندار قزوین وزیر نیرو در این جلسه تاکید کردند که آب‌رسانی از سد طالقان به شهر جدید مهرگان را مورد تاکید قرار دادند.

منصور ستوده با اشاره به انتخاب پیمانکار و مشاور ساخت سد بالاخانلو تصریح کرد: خبر خوب این است که تکمیل سد بالاخانلو جزو طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو انتخاب شده است. 

وی اضافه کرد: اگر سد بالاخانلو به بهره‌داری و آبگیری برسد، مشکلات آب شرب جنوب استان قزوین به ویژه 5 شهر و 30 روستای مجاور شهرستان بویین‌زهرا به طور کامل برطرف می‌شود و در ضمن بهر‌ه‌برداری این بالاخانلو می‌تواند منجر به مدیریت بهتر آب سد طالقان در استان قزوین شود و بتوان این آب را به سمت شهرستان قزوین سوق داد.

ستوده ادامه داد: همچنین در حوزه تکمیل شبکه آب‌رسانی سد بالاخانلو باید پیگیری‌های جدی برای جذب اعتبارات و منابع مالی داشته باشیم و در این زمینه بهترین راهکارها را برای تسریع در اجرای عملیات اجرایی انجام دهیم.

ریشه مشکلات دشت قزوین کمبود سرمایه‌گذاری است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین هم در این جلسه با بیان اینکه مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی عمده مسئله دشت قزوین است، گفت: مدیریت منابع آب بهترین راهکار برای احیای دشت قزوین است. دشت قزوین 500 هزار هکتار وسعت دارد و برداشت‌های زیاد آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها منجر به فرونشست دشت شده است.

محمدحسین عطائی اضافه کرد: بنابراین مشکل اصلی دشت قزوین کاهش منابع آبخوان دشت قزوین است و اگر به دشت قزوین بپردازیم، مشکل آبخوان را برطرف کرده‌ایم و اگر به آبخوان بپردازیم، مشکل فرونشست را برطرف کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ریشه مشکلات دشت قزوین این است که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش‌ها خیلی‌اندک بوده و به دلیل کهنه بودن شیوه‌های کشاورزی میزان زیادی آب‌بری داریم، بنابراین تا زمانی که کشاورزی نوین و مدرن را در دشت قزوین جا نیندازیم، سایر راهکارها برای احیای دشت قزوین در حد یک مسکن موقت عمل می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1285130

مهمترین اخبار ایران و جهان: