نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 05:54

طرح سنای آمریکا درباره حمله هسته‌ای روسیه در اوکراین

سناتورهای آمریکایی می گویند قطعنامه ای برای در نظر گرفتن استفاده روسیه از سلاح های هسته ای در اوکراین به عنوان حمله به ناتو ارائه می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «لیندسی گراهام»، سناتور آمریکایی در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار سناتور ریچارد بلومنتال اعلام کرد که قانونگذاران آمریکایی در حال ارائه قطعنامه‌ای هستند تا استفاده از سلاح هسته‌ای توسط روسیه در اوکراین را به عنوان حمله به ناتو در نظر بگیرند و به آن پاسخ دهند.

گراهام گفت: «ما امروز یک قطعنامه سنا را معرفی می‌کنیم که می‌گوید اگر روسیه، یا بلاروس یا نماینده روسیه یک بمب و یا سلاح هسته‌ای را در داخل اوکراین منفجر کنند… چنین حمله‌ای باید حمله به خود ناتو تلقی شود.»

گراهام گفت: سناتورها معتقدند که سلاح هسته‌ای مورد استفاده در اوکراین بخش بزرگی از اروپا را به عنوان متحدان ایالات متحده در ناتو، تحت تابش پرتوهای هسته‌ای و تأثیر قرار می‌دهد.

گراهام گفت: قطعنامه گراهام بلومنتال همچنین بیانگر این باور است که استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس تهدیدی برای اوکراین و ناتو است.

گراهام افزود: علاوه بر این، این قطعنامه از دولت بایدن می‌خواهد که با ناتو و سایر شرکای اروپایی برای ایجاد پاسخی جامع برای به حداقل رساندن تهدید علیه غیرنظامیان و هماهنگ کردن یک واکنش دیپلماتیک و نظامی متناسب با وضعیت، مشورت کند.

از سوی دیگر، رسانه‌های انگلیسی شامگاه پنجشنبه از تکاپوی دولت انگلیس و فرانسه در تسریع عضویت اوکراین به ناتو بدون تشریفات فرایند قانونی عضویت، خبر دادند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از کانال تلویزیونی «اسکای نیوز» انگلیس گزارش داد که «جیمز کلیفرلی» وزیر امور خارجه انگلیس در سخنانی با استناد به اظهارات «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد که نظامی کی‌یف پیشتر مؤکدا بسیاری از موارد پیش‌نیاز برای صلاحیت پیوستن به ناتو را احراز کرده است.

وزارت خارجه اوکراین نیز چند روز قبل مدعی شد که هیچ تصمیمی بجز دعوت از کی‌یف برای پیوستن به ناتو در نشست آتی سران این ائتلاف که قرار است در روزهای یازدهم و دوازدهم جولای در لیتوانی برگزار شود را قبول نمی‌کند.

این در حالی است که روسیه بارها ضمن هشدار درباره عواقب گسترش ناتو، تاکید کرده یکی از دلایل آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین، تصمیم رژیم کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف بود.

برنامه اقدام برای عضویت، در حقیقت یک‌سری اصلاحات نظامی و دموکراتیک است که عضوی که قرار است به ناتو پیوندد باید قبل از پیوستن به این ائتلاف این اصلاحات را اجرا کند.

از سوی دیگر، «کاترین کولونا»، وزیر امور خارجه فرانسه نیز معتقد است که برنامه اقدام عضویت اوکراین ممکن است بخشی از نقشه‌راه برای ورود اوکراین به این ائتلاف نظامی نباشد.

پیشتر سخنگوی ریاست جمهوری روسیه بر اهمیت موضوع نپیوستن اوکراین به ناتو تاکید کرده و در جمع خبرنگاران گفته بود که جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو یکی از اهداف عملیات نظامی ویژه این کشور است.

سخنگوی ریاست جمهور روسیه در پاسخ به سوالی در این باره گفت: پیوستن اوکراین به ناتو امنیت کشور ما را به طور جدی و قابل توجهی تهدید خواهد کرد.

لازم به ذکر است که ارتش روسیه ۲۴ فوریه گذشته (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات ویژه نظامی» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد.

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه در اوکراین، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تا کنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1303274

مهمترین اخبار ایران و جهان: