نیوز سیتی!
19 آذر 1402 - 23:01

پیشروی چین در استفاده از سوخت متان برای ارسال ماهواره به فضا

راکت استارت‌آپ چینی «لنداسپیس» که با انرژی متان کار می‌کند توانسته ماهواره‌هایی را به مدار بفرستد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، موشک توسعه یافته توسط استارتاپ چینی لنداسپیس ماهواره هایی را به مدار زمین پرتاب کرد که نقطه عطفی در ماموریت این شرکت برای آزمایش استفاده از متان و اکسیژن مایع برای پرواز تجاری خواهد بود. متان منبع سوخت نسبتاً تمیزتری نسبت به باقی سوخت‌های موشکی است و قبل از استفاده مجدد، بازیابی آسانتری دارد.

این موفقیت می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را به متان به‌عنوان سوخت موشک افزایش دهد، که می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و پشتیبانی از موشک‌های قابل استفاده مجدد به روشی تمیزتر و کارآمدتر کمک کند.

پرتاب موفق موشک سوخت متان شرکت لند اسپیس موسوم به Zhuque-2 Y-3 از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan در چین، آن را به سومین موشک آزمایشی سوخت متان لنداسپیس تبدیل کرد.

تلاش دوم، لنداسپیس را به اولین شرکت جهان تبدیل کرده بود که یک موشک با سوخت اکسیژن مایع متان را پیش از ایالات متحده و شرکت اسپیس ایکس پرتاب کرده است.

لنداسپیس سال گذشته اعلام کرده بود اولین پرتاب با شکست مواجه شده اما مشخص نکرد که آیا موشک آزمایشی Zhuque-2 Y-1 حامل محموله های ماهواره ای است یا خیر.

این شرکت در بیانیه ای گفت: دو پرتاب موفق نشان دادند که موشک سوخت متان به اندازه کافی برای پرتاب های تجاری قابل اعتماد است.

این استارت‌آپ چینی بدون ارائه جزئیات در مورد انواع و وزن کلی این 3 ماهواره گفت که آنها به مدار 460 کیلومتری خورشید آهنگ رسیدند.

شرکت مستقر در پکن گفت که Zhuque-2 قادر است محموله هایی به وزن 1.5 متریک تن را در مدار 500 کیلومتری قرار دهد که قصد دارد در نسخه های ارتقا یافته آن را به 4 تن افزایش دهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1600630

مهمترین اخبار ایران و جهان: