نیوز سیتی!
28 آبان 1402 - 23:22

جشنواره نقالی و روایتگری سیلک کاشان در فهرست رویدادها ثبت می شود

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از عزم وزارتخانه برای برگزاری جشنواره بین المللی هنر نقالی در ایران خبر داد و بر ثبت جشنواره «نقالی و روایتگری سیلک» کاشان در فهرست رویدادهای وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، کاظم نظری، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  همزمان با برگزاری آیین پایانی نخستین جشنواره نقالی و روایتگری سیلک در کاشان در سخنانی اظهار کرد: با پیگیری مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رویداد «جشنواره نقالی و روایتگری سیلک» کاشان را در فهرست تقویمی جشنواره ها و رویدادهای ملیِ مورد تأیید وزارتخانه ثبت می کنیم.

وی با تأکید بر این که توسعه و ترویج تعزیه و نقالی به عنوان دو هنر برجسته صحنه ای و نمایش بومی و اصیل ایرانی قطعاً مورد حمایت وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی است، افزود: این که ما با وجود جشنواره های پانتومیم و تئاتر خیابانی در کشور جشنواره نقالی مستقل نداریم خود نکته قابل تأملی است؛ اما قطعاً وزارتخانه از برگزاری این رخداد فرهنگی هنری در ایران حمایت می کند.

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  یادآور شد: با درک این مسئله که هنر نقالی در ایران ریشه دار است، قطعاً می توان این هنر را با همیاری وزارت میراث فرهنگی در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت کرد.

وی ادامه داد: برگزاری موفق جشنواره نقالی و روایتگری سیلک در کاشان و نتایج و بازتاب‌های آن قطعاً در انگیزه وزارتخانه و مرکز هنرهای نمایشی برای برگزاری نخستین جشنواره بین المللی هنر نقالی در ایران تأثیرگذار است.

وی در پایان با اشاره به جاذبه‌های گردشگری شهر تاریخی کاشان، خاطرنشان کرد: مطلع هستم که محوطه باستانی سیلک و باغ تاریخی فین از مکان‌هایی است که برای برگزاری اجراهای عمومی نقالی، ظرفیت ویژه و بالایی دارند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1578130

مهمترین اخبار ایران و جهان: