نیوز سیتی!
02 بهمن 1401 - 18:06

تداوم حملات توپخانه‌ای عربستان سعودی به شمال یمن

رسانه‌ها گزارش دادند در ادامه حملات توپخانه‌ای عربستان سعودی به شهرستان مرزی «شِدا» دو غیر نظامی به شهادت رسیدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، علی رغم آتش بس در یمن، حملات عربستان سعودی به مناطق مرزی در شهرهای شمالی یمن که صبح امروز یکشنبه رخ داد،  منجر به شهادت دو غیرنظامی یمنی شد.

شبکه «المیادین» لبنان به نقل از منابع یمنی گزارش داد، توپخانه ارتش عربستان سعودی امروز در چند نوبت شهرستان مرزی « شِدا» واقع در شمال استان «صعده» یمن را هدف حملات خود قرار داد که در این حملات تاکنون دو غیر نظامی به شهادت رسید.

علی رغم اینکه آتش بس یمن از ماه مهر به امروز تمدید نشده ولی عمده جبهه‌ها شاهد آرامش شکننده بوده و حملات توپخانه‌ای‌ امروز سعودی‌ها در سایه این آرامش و وضعیت مشابه آتش‌بس صورت می‌گیرد. طی ماه‌های اخیر نظامیان سعودی ده‌ها یمنی و آفریقایی را در مرز یمن یا در داخل خاک عربستان سعودی به طرز فجیعی به قتل رسانده است که واکنش سازمان‌های حقوق بشری بین الملل را در پی داشته است.

عربستان سعودی‌ از 8 سال پیش در رأس ائتلافی منطقه‌ای با تجاوز نظامی به یمن، جنگ خانمان‌سوزی را علیه همسایه جنوبی فقیر خود آغاز کردند. طی این مدت، بیش از 47 هزار شهروند یمنی که عمده آن‌ها زبان و کودکان و غیرنظامیان است، به شهادت رسیده یا زخمی شده‌اند.

وزارت امور خارجه دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) دیروز شنبه اعلام کرد که از نتایج تجاوز نظامی و محاصره یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی، گرسنگی دادن به مردم این کشور و افزایش درد و رنج آ‌ن‌ها است.

 قرار بود آتش بس در یمن از یازدهم فروردین ماه سال جاری با وساطت سازمان ملل محقق شود. این آتش بس  قابلیت تمدید دوماه داشت و تاکنون دو بار تمدید شده است.

قرار بود این توافق مهر ماه گذشته بنا بر روال قبلی و توافقاتی که بین طرفین صورت گرفته بود، تمدید شود ولی کارشکنی عربستان سعودی در تحقق مطالبات دولت نجات ملی که بر اساس توافق بوده، منجر به عدم تمدید آن تا این لحظه شده است.

طی چند هفته اخیر، تلاش‌هایی با میانجی گری عمان به منظور تمدید این آتش‌بس صورت گرفت که بنا به گفته منابع یمنی و غیر یمنی، این تلاش‌ها مفید بوده و ممکن است به تمدید آتش بس در یمن در آینده منجر شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 991235

مهمترین اخبار ایران و جهان: