نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 14:47

دیدار عمار حکیم با شیخ الازهر

منابع عراقی از رایزنی رهبر جریان حکمت ملی عراق با شیخ الازهر خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الفرات نیوز، عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق که در مصر به سر می برد در ادامه رایزنی های خود با مقامات و شخصیت های مصری با شیخ الازهر دیدار و گفتگو کرد.

جزییات این دیدار هنوز منتشر نشده است.

وی پیش از این هم با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور و سامح شکری وزیر خارجه مصر دیدار و گفتگو کرده بود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در جمع نخبگان عراقی در مصر هم حضور پیدا کرده بود.

سیدعمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در سفر به مصر و در مرکز اندیشه و مطالعات راهبردی مصر تحولات سیاسی عراق و نیز روابط تاریخی عراق و مصر و نقش دو کشور در عرصه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و عربی و اسلامی را مورد رایزنی قرار داده بود.

وی گفت که عراق در گذار از نظامی تمامیت‌خواه به نظامی دموکراتیک و در میانه کشاکش‌های منطقه‌ای و جهانی با چالش‌های بزرگی مواجه شد اما ثبات امنیتی عراق امروز، جز در برخی مناطق دوردست صحرایی، مانند دیگر کشورهاست.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تأکید کرد که انسجام اجتماعی در جامعه عراق به دست آمده و این جامعه دیگر هرگونه گفتمان فرقه‌گرا و تحریک‌برانگیز را برنمی‌تابد و این وضعیت باعث شده که بازار طایفه‌گرایی در عراق کساد شود.

وی برخی دستاوردهای نظام سیاسی کنونی عراق از جمله انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و تحویل مسئولیت‌ها به صورتی روان و آسان را خاطرنشان کرد و گفت: در روزگاری رؤسای عراق یا باید با طناب دار از مقام کنار می‌رفتند یا به هر قیمتی در مقام خود می‌ماندند اما در نظام کنونی رؤسای سابق عراق مانند یک شهروند معمولی به سر می‌برند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد که دو دهه گذشته برای شهروندان عراقی سخت گذشت.

حکیم همچنین به نقش مهم عراق در اجرای پروژه‌های ثبات‌آفرین در منطقه از جمله مذاکرات ایران و عربستان و برخی گفتگوهای دیگر اشاره و بر اهمیت برطرف کردن بحران‌ها و کمک به حل اختلافات میان کشورها تأکید کرد و گفت که جهان عرب می‌تواند نقش هم‌افزایی و همکاری را بر عهده بگیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1246879

مهمترین اخبار ایران و جهان: