نیوز سیتی!
18 فروردین 1402 - 14:43

جلب رضایت اولیای دم در ۲۸ پرونده قصاص در کرمان

کرمان - رئیس کل دادگستری کرمان گفت: طی سال گذشته ۲۸ پرونده قصاص در کرمان به جلب رضایت اولیای دم ختم شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در برنامه به رنگ خدا گفت: اعتقاد دارم که قضا و قضاوت کردن در دین اسلام در اولویت دوم‌قرار دارد و اولویت نخست برای فصل خصومت‌ها به صلح و سازش اختصاص دارد.

او با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی (ع) فرهنگ صلح و سازش را نهادینه کردند، افزود: در نظام اسلامی، فرهنگ صلح و سازش جایگاه بلند و ویژه ای دارد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان گفت: فیصله دادن به خصومت‌ها با صلح و سازش، سیره پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) است و از این رو در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز موضوع صلح و سازش در قانون اساسی و اسناد بالادستی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه پرداختن به مصالحه در جامعه از جایگاه بالا و ارزشمندی برخوردار است، تصریح کرد: نهال شوراهای حل اختلاف پس از ۲۰ سال فعالیت به درختی تنومند و قانونمند تبدیل شده و با فعالیت این شوراها در کنار نظام رسیدگی عادلانه به پرونده‌ها، موضوع صلح و سازش نهادینه شده است.

او با اساره به اینکه تاکنون، ۳۲۳ شورای حل اختلاف در استان کرمان فعالیت دارند، بیان کرد: طی پارسال ۲۲۵ هزار و ۷۶۸ پرونده در شوراهای حل اختلاف استان رسیدگی شده است که ۴۵ درصد آنها معادل ۷۱ هزار و ۸۵۲ پرونده با صلح و سازش مختومه شده است.

حجت الاسلام حمیدی در بخش دیگری از سخنان‌خود با اشاره به فعالیت ستادهای صبر (صلح، بخشایش و رضایت) در کنار شوراهای حل اختلاف به منظور استفاده از ظرفیت بزرگان، سران طوایف، ریش سفیدان برای صلح و سازش در پرونده‌ها به ویژه پرونده‌های قصاص، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت سران طوایف، علما و ریش سفیدان برای رفع اختلافات قومی و قبیله‌ای و نیز در پرونده‌های کثیرالشاکی و تولید محتوای رسانه‌ای در حوزه صلح و سازش از دیگر اهداف ستاد صبر است.

او گفت: ستادملی صبر از ماه رمضان پارسال تاکنون پویش‌های مختلفی را راه اندازی کرده است که در قالب پویش به حرمت امام علی (ع) می بخشم، ۴ پرونده قصاص در استان کرمان به صلح و سازش منتهی شده و ۹۶ زندانی نیز آزاد شده اند.

او افزود: در قالب پویش به حرمت امام حسین (ع) می بخشم نیز در ماه‌های محرم و صفر ۲ پرونده قصاص به صلح و سازش منتهی شده و ۱۲۰ نفر نیز از زندان آزاد شده اند.

او به برگزاری پویش به عشق حاج قاسم می بخشم نیز اشاره و بیان کرد: پویش به عشق امام رضا (ع) می بخشم نیز از سوم شعبان آغاز شده و تا سالروز ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد و در قالب این پویش، تلاش می‌شود که جلب رضایت اولیای دم در پرونده‌های قصاص حاصل شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1133279

مهمترین اخبار ایران و جهان: