نیوز سیتی!
30 مهر 1402 - 20:32

صدای مقاومت را با کتاب‌ به گوش جامعه می‌رسانیم

مدیرکل کتابخانه‌های همدان از تلاش این مجموعه فرهنگی برای رساندن صدای جبهه مقاومت به جامعه از طریق برگزاری سلسله‌نشست‌های معرفی کتاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عصر امروز نشست نقد و بررسی کتاب "اینجا سوریه است، صدای زنان راوی جنگ" در مرکز همایش‌ها و مطالعات کتاب و کتابخوانی استان در کتابخانه شهید مظاهری مریانج برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های همدان در این نشست با محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: باید جهانیان به ویژه کشورهای اسلامی این اقدامات غیر انسانی را محکوم کنند.

 عاطفه زارعی افزود: ۷۵ سال است که مردم مظلوم فلسطین زیر ظلم و شقاوت بی‌امان این رژیم کودک‌کش هستند، ما تمام این اقدامات را محکوم کرده و خواهان بازگرداندن حقوق مردم فلسطین به آنها هستیم.

وی گفت: دیدن صحنه‌های وحشتناک کشتار کودکان و زنان برای ما چنان دردناک است که هرگز داغ این روزها را فراموش نخواهیم کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های همدان در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی گفتمان غالب انسان‌محوری و سرمایه‌داری در جهان را تغییر داد اضافه کرد: رهروان حق و حقانیت به تاسی از انقلاب اسلامی به لطف خدا هر روز پیروزی‌های بیشتری را کسب می‌کنند.

وی گفت: البته این راه کم‌هزینه نبوده و نیست، جنگ‌های تحمیلی مستکبران بر زندگی انسان‌های حقیقت‌خواه تاثیر گذاشته و آنها را در غم فقدان عزیزان فرو برده است، آنها را از خانه و کاشانه دور کرده و از زندگی معمولی که حق هر انسانی است، محروم کرده است.

زارعی خاطرنشان کرد: در این میان جامعه زنان همیشه آسیب‌های بیشتر و سخت‌تری را متحمل شده‌اند، البته حماسه‌های به یادماندنی بزرگی نیز از خود به یادگار گذاشته‌اند.

وی گفت: داستان قهرمانی زنان در جبهه مقاومت نیز مانند زنان ایرانی در هشت سال دفاع مقدس آکنده از شجاعت و صبوری است و نشان از ازخودگذشتگی، سربلندی و ایمان واقعی آنها دارد. 

مدیرکل کتابخانه‌های استان همدان گفت: کتاب "اینجا سوریه است" به همراه روایت ایثار و ازخودگذشتگی‌ها به سوالات اساسی نیز پاسخ می‌دهد که به راستی جنگ تحمیل شده به مردم سوری، چه تاثیری بر زنان این سرزمین از اقوام و ادیان مختلف گذاشته است؟

وی تأکید کرد: ما به عنوان کتابخانه‌های عمومی وظیفه داریم صدای مظلومیت زنان و کودکان در جبهه مقاومت را به گوش مردم برسانیم از همین رو سلسله‌نشست‌های معرفی کتاب به صورت مداوم برگزار می‌شود که امیدواریم در انعکاس صدای مقاومت موفق شویم.

کتاب را به خاطر مقام معظم رهبری نوشتم

نویسنده کتاب "اینجا سوریه است" نیز اظهار کرد: این کتاب برای مخاطب عام به نگارش درنیامده است بله برای مخاطب خاص و بر اساس این سخن  رهبر انقلاب که  فرمودند «اگر شما روایت نکنید، دشمن روایت خواهد کرد و به دروغ هم روایت می‌کند» بر اساس شاخص‌هایی چون وحدت و نزدیکی مذاهب که مد نظر رهبری است، به نگارش در آمده است. 

زهره یزدان‌پناه با بیان اینکه برخی این کتاب را با کتاب "چندصدایی" سوتلانا الکسیویچ  نویسنده برنده نوبل ادبیات مقایسه کردند تصریح کرد: هرچند این موضوع مرا خوشحال می‌کند، اما این مقایسه اشتباه است، چون خانم الکسویچ پس از پایان جنگ جهانی، سراغ راویان رفته و در محیطی آرام با آنها مصاحبه می‌کند، در حالی که من زمان جنگ به سوریه رفتم و درباره موضوعی تحقیق کردم که نه تنها گریبان خودم را می‌گرفت که گریبان راوی را نیز می‌گیرد. 

وی ادامه داد: در آخرین روزهای سفرم ناگهان اعلام کردند، آخرین گروه از مردم تحت محاصره فوعه و کفریا، قرار است طی مبادله با مسلحین و خانواده‌های آنها آزاد شوند، من اولین و تنها بانوی نویسنده، پژوهشگر و مستندساز ایرانی بودم که شاهد آزادی مردم فوعه و کفریا بوده که در کتاب آمده است.

نویسنده "اینجا سوریه است" با بیان اینکه گاهی ما مجبور بودیم به خاطر شرایط جنگی، مصاحبه را نیمه‌کاره رها کنیم و شرایط طوری نبود که بتوان همه آنچه در نظر داریم را پیاده کنیم خاطرنشان کرد: باید گفت من یک‌هزارم سختی‌ها را در کتاب آورده‌ام، برخی از بیماری‌هایم را پنهان کردم که مرا برنگردانند، با بیماری آسم به سوریه رفتم و در اتاقی بودم که مگس‌ها هم‌اتاقم بودند.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد عکس‌های کتاب را خودم گرفتم ادامه داد: در این کتاب‌ همه سختی‌ها و رنج‌ها بیان شده، اما سیاه‌نمایی نشده است؛ در میان تمام رنج‌ها بارقه‌های امید و زندگی هم هست.

یزدان‌پناه افزود: داستان کتاب زندگی در بحران جنگ و زیر آتش در جریان است که زنان سوری این زندگی را حفظ کردند، در واقع زنان همواره جریان‌ساز هستند و مصداق عینی آن حضرت زینب(س) است. 

وی از نگارش کتابی جدید درباره مقاومت زنان عراق نیز خبر داد و گفت: پژوهشی در دست گرفتم و تحقیق و پژوهش آن تمام شده و در حال نگارش آن هستم.

این نویسنده با بیان اینکه زنان نقش اساسی در زنده نگاه داشتن فرهنگ مقاومت دارند و همانطور که می‌بینیم با همه فجایع در غزه و فلسطین، زنان و کودکان ایستادگی می‌کنند تأکید کرد: نگارش این کتاب سختی‌های خاص خود را دارد و به راحتی میسر نیست، اگر این سختی‌ها را تحمل می‌کنیم به خاطر این است که ما در عصر ظهور قرار داریم و منظور ظهور حضرت حضرت ولی‌عصر(عج) هستیم.

مردم غزه مانند سوریه می‌توانند روی پای خود بایستند

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان گفت: امروز شاهدیم مردم سوریه حرف برای گفتن دارند و می‌توانند روی پای خود بایستند، قطعا مردم غزه می‌توانند روی پای خود بایستند. 

سردار ولی بهاریان اظهار کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، در حوزه ترویج فرهنگ شهید و شهادت کارهای بسیار بزرگی انجام داده و این نشست باعث شد خاطرات تلخ و شیرینی زیادی را برای ما که به عنوان سرباز در سوریه حضور داشتیم، تداعی کند.

وی با تأکید بر اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی، بانوان جایگاه رفیعی دارند و جایگاه آنها کمتر از شهدا و رزمندگان نیست افزود: یک نمونه حضور خانم یزدان‌پناه در کنار رزمندگان سوری است که این خاطرات را جمع‌آوری کرده است.

وی با بیان اینکه ما پیش از این نیز افرادی چون سرکار خانم دباغ را به عنوان نخستین فرمانده زن سپاه استان همدان دیدیم در ادامه گفت: حماس پیروزی بزرگی را رقم زده و رژیم صهیونیستی از زمین و هوا شروع به حمله به مردم غزه کرده است.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه من شاهد بودم زنان سوری که همسران خود را از دست داده بودند چگونه به مبارزه ادامه می‌دادند تصریح کرد: داعشی‌ها به هیچ کس رحم نمی‌کردند اما آنها مقاومت کردند و سوریه امروز حرف برای گفتن دارد و روی پای خود ایستاده است، امیدواریم در غزه نیز همین اتفاق رخ دهد.

پایان پیام/89040/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1546879

مهمترین اخبار ایران و جهان: