نیوز سیتی!
07 آبان 1402 - 17:39

بررسی افزایش نظارت بر نهادهای خارجی در پارلمان قرقیزستان

پارلمان قرقیزستان لایحه تشدید کنترل بر سازمان‌های غیردولتی از جمله سازمان‌های خارجی در این کشور را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، پارلمان قرقیزستان در نخستین قرائت خود، لایحه تشدید کنترل بر سازمان‌های غیردولتی از جمله سازمان‌های خارجی در این کشور را بررسی کرد.

«نادیرا نارماتوا» یکی از نویسندگان این لایحه و نماینده پارلمان این کشور اظهار داشت: این سند برای اطمینان از باز بودن و عمومیت فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی از جمله بخش‌های ساختاری سازمان‌های غیردولتی خارجی و همچنین سازمان‌های غیردولتی که وظایف نماینده خارجی را انجام داده و از منابع خارجی تامین مالی می‌شوند، تدوین شده است.

البته دادگاه عالی، دادستانی کل و بازرس قرقیزستان با این لایحه مخالفت کردند. لازم به ذکر است که سازمان ملل متحد از پارلمان قرقیزستان خواست این لایحه را رد کند.

به گفته این سازمان، این لایحه نگرانی‌های جدی ایجاد می‌کند زیرا پتانسیل تأثیرگذاری بر کار سازمان‌های مدنی متعدد دارد و ممکن است منجر به نقض حقوق اساسی آزادی بیان شود.

پیش از این، نمایندگان جامعه مدنی درخواستی را برای نمایندگان پارلمان این کشور ارسال کردند. در بیانیه آنها آمده است که این لایحه مشابه قانون «عوامل خارجی» در روسیه است.

درخواست تجدیدنظر خاطرنشان کرد که این لایحه حاوی مقررات تبعیض آمیز است که اصول اساسی دموکراتیک را نقض می‌کند و فعالیت سازمان‌های غیردولتی، از جمله شعب و دفاتر نمایندگی سازمان‌های غیر دولتی غیرانتفاعی خارجی که در قرقیزستان فعالیت می‌کنند، را به طور جدی محدود می‌کند.

اکنون نمایندگان پارلمان این کشور باید در دو قرائت دیگر به اصلاحیه‌ها رأی دهند و پس از آن سند برای امضا به رئیس جمهور ارسال می‌شود. 

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1554435

مهمترین اخبار ایران و جهان: