نیوز سیتی!
01 آذر 1402 - 17:13

خلیج گرگان نفس تازه کرد +فیلم

فاز اول مرحله آبگیری پروژه بزرگ خلیج گرگان ظهر امروز باحضور استاندار گلستان در بندرترکمن اجرایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرترکمن، خلیج گرگان که مدتی پیش به مرز خشکی و کانون ریزگردها رسیده بود با همت مسئولان و توجه ویژه رئیس جمهور، برای بقا امیدوار شده است.

 در جریان سفر ۱۴۰۰ ریاست جمهوری به استان گلستان بود که آیت الله رئیسی دستور احیا و لایروبی خلیج گرگان را صادر کرد.

امروز با پایان لایروبی و اجرای فاز اول آبرسانی از طریق کانال‌های خلیج گرگان، سطح آب به اندازهای بالا آمده که دیگر نیازی به هل دادن قایق ها نیست و امکان تردد شناورها ایجاد شده است.

*کانال آشور به طول ۱۱ کیلومتر بازگشایی شد

استاندار گلستان در مراسم بازگشایی کانال آشور در بندرترکمن اظهارکرد: با همکاری قرارگاه سازندگی و بنادر و کشتیرانی کشور توانستیم در مدت کمنر از دو سال کانال آشور به طول ۱۱ کیلومتر بازگشایی شد و با بازگشایی این کانال حدود ۳۵ تا ۷۰ سانت آب خلیج‌گرگان با کیفیت بسیار مطلوب بالا خواهد آمد.

علی‌محمد زنگانه اظهار کرد: افتتاح رسمی این کانال با تدابیر بعدی شامل نصب علائم کمک راهور در اطراف کانال و روشنایی مناسب تا پایان آذرماه با حضور رئیس جمهور به استان گلستان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین علاوه بر بازگشایی کانال آشور، با همکاری دادستان گلستان و دستگاه قضایی،، اسکله بندرترکمن به پهنای دو هکتار خلع‌ید شد و این اسکله که در گذشته یک اسکله متروک بود به بهترین نحوه بازسازی شده تا در آینده بتوان از آن برای تردد اتوبوس دریایی استفاده‌کرد.

استاندار گلستان خاطرنشان‌کرد: در مسیر اسکله قبلی بندرترکمن تا جزیره آشوراده سه اسکله دیگر ساماندهی و طراحی شده تا مسیر ارتباطی بین اسکله جدید تا جزیره آشوراده تسهیل و روان شود.

وی ادامه داد: با لایروبی کانال آشور توسط قرارگاه سازندگی یک میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب آب وارد این خلیج می‌شود و در یک اقدام خلاقانه از طرفدقرارگاه سازندگی برای اولین بار در کشور دیوار چوبی به طول پنج هزارو ۴۰۰ مترمربع احداث شده تا رسوب وارد خلیج‌گرگان نشود.

زنگانه گفت: علاوه بر موضوعات زیست محیطی ما موضوعات اجتماعی و سلامتی را در مورد جزیره آشوراده لحاظ کردیم تا موضوعات اجتماعی، سلامت و زیست محیطی در این پروژه‌ توجه شود.

 

وی بیان کرد: خلیج‌گرگان و جزیره آشوراده یک ذخیرگاه مهم جانوری و گیاهی است و متعلق به کشور می‌باشد که در گذشته به علت عدم بی‌توجهی به این ذخیرگاه‌ها، تعداد ۹۰ هزار پرنده از بین رفتند و با احیای این خلیج، ۱۵ گونه ماهی حفظ شده و پناهگاه ۱۵۰ هزار پرنده مهاجر خواهد بود.

کانال آشوراده به طول ۹ کیلومتر جزئی از مهم‌ترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است که آماده بازگشایی است و در سفر دوم رئیس جمهور به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

در این باره، ویدئو زیر را باهم ببینیم:

 

 

پایان پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1581379

مهمترین اخبار ایران و جهان: