نیوز سیتی!
16 آذر 1402 - 17:28

ایران پنجم جهان در تعداد ثبت آثار میراث ناملموس است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: ایران دارای مقام پنجم جهانی در تعداد آثار ثبت شده میراث ناملموس است و همچنین در حوزه میراث ناملموس ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم و بیش از حد سه هزار اثر ناملموس را ثبت ملی کردیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امروز در سفر به استان البرز و بازدید از دهکده سلامت محب، با بیان اینکه دهکده سلامت محب یک مجموعه ارزشمندی در حوزه گردشگری سلامت است،گفت: ایران به لحاظ گردشگری سلامت دارای مزیت نسبی است. 

وی ادامه داد: حوزه گردشگری سلامت می‌تواند گردشگری ایران را رونق دهد. 

ضرغامی در خصوص مجموعه دهکده سلامت محب، گفت: این مجموعه در حوزه‌های بهداشتی، درمانی، سلامت آماده ارائه خدمات به مردم است و همچنین دارای ۵۲ واحد اقامتی است. 

وی افزود: این مجموعه در منطقه ساوجبلاغ که طبعیت و اوکوترویست خوبی دارد واقع شده است.

این مقام مسوُول با اشاره به اینکه استان البرز باید به مقصد گردشگری تبدیل شود، بیان کرد: استان البرز ایران کوچک است و همچین باید خدمات مختلفی را به مردم استان و گردشگران ارائه داد. 

وی ادامه داد: استان البرز دارای ظرفیت‌های خوبی از نظر گردشگری است.

ضرغامی اشاره‌ای به اجلاس یونسکو کرد و گفت: سه اثر با موضوعات افطاری، تذهیب و جشن سده به ثبت جهانی رسید.

وی با بیان اینکه ایران دارای مقام پنجم جهانی در تعداد آثار ثبت شده میراث ناملموس است، افزود: در حوزه میراث ناملموس ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم و بیش از حد سه هزار اثر ناملموس را ثبت ملی کردیم. 

ضرغامی ادامه داد: با ثبت ۴ اثر در فهرست جهانی میراث ناملموس در سال گدشته در دو سال متوالی در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه فرهنگی و تمدنی در کشور ارتقا بالایی پیدا کرد، گفت: تذهیب مسئله بسیار مهمی در هنر و اندیشه است و سنت حسنه افطاری یک سنت اجتماعی و دینی نشان از مهمان نوازی ملت ایران و همچنین جشن سده مربوط به طبیعت و جشن کهن است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1597235

مهمترین اخبار ایران و جهان: