نیوز سیتی!
05 مرداد 1402 - 14:42

بفرمائید روضه‌ خانگی/ اینجا مهمان امام حسین (ع) هستید

بابل- همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، بر سر خانه ها در محلات مازندران تابلوی روضه های خانگی زده شده و عزاداران را به مهمانی مجلس امام حسین (ع) دعوت می کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- صدیقه قربان نیا: یکی از مهمترین مراسم‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرستان بابل برپایی روضه‌های خانگی است و هر فردی با توجه به بضاعت شخصی اقدام به برگزاری این مجالس خانگی می‌کند.

این روضه‌های خانگی همراه با پذیرایی با طعم چای و خرما و نان است و گاه هم غذاهایی نظیر آش و شله زرد چاشنی این روضه‌ها می‌شود.

نیت بانیان مجالس و روضه‌هی، عشق و ارادت به سید و سالار شهیدان است و به گفته بانوی بابلی این گونه مجالس اثرات روحی و روانی مثبت در بین خانواده و فرزندان دارد.

فرزندانم عشق به امام حسین (ع) را در روضه‌های خانگی آموختند

فاطمه حسینی مادر دو کودک ۶ ساله و۱۱ ساله‌ای است که کودکانش در اغلب روضه‌های خانگی ذاکر امام حسین (ع) هستند، وی در گفتگو با خبرنگار مهر از اثر بخشی روضه‌های خانگی بر فرزندانش می‌گوید و اعتقاد دارد فرزندانش از کودکی عشق امام حسین (ع) را از محافل و روضه‌های خانگی آموختند.

وی ادامه می‌دهد: در خانه‌هایی که مراسم روضه برگزار می‌شود، کودکان با کمک در برگزاری و پذیرایی از مهمانان در لذت برپایی عزاداری اهل بیت علیه‌السلام شریک شده و روحیه مسئولیت پذیری در آنها تقویت می‌شود.

وی پیشنهاد می‌کند که حتماً قبل از شروع مراسم برای کودکان باید از ثواب کار کردن برای عزاداران گفت و به آنها آموخت که حتی جفت‌کردن کفش عزاداران امام حسین علیه‌السلام هم ثواب زیادی دارد.

بفرمائید روضه‌ خانگی/ اینجا مهمان امام حسین (ع) هستید

حسینی بیان کرد: حضور کودکان در مراسم عزاداری امام حسین (ع) امری لازم و ضروری است و در رشد شخصیتی و تربیت دینی و مذهبی آنان اثرات مثبت دارد.

هرچند برای روضه‌های خانگی در کشورمان تاریخچه مشخصی وجود ندارد اما در بخشی از تاریخ آمده است که زمانی که رضاشاه برگزاری مجالس عزاداری در مساجد و تکایا را ممنوع کرد مردم رو به روضه‌های خانگی آوردند. بار معنوی این مجالس آن‌قدر زیاد بود که تا این دوره نیز موجودیت خودش را حفظ کرده است.

نگران خرج و مخارج روضه نباشید

خانم ثباتی که از جمله مبلغات مذهبی روضه‌های خانگی و یک پای ثابت این مجالس است، در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در بسیاری از محافل هفتگی که با خانم‌ها داریم برای اشاعه این فرهنگ و حفظ آن برای نسل آینده به بانوان می گویم اگر تنها دلیل‌تان برای برگزار نکردن روضه خانگی خرج و مخارج این مراسم است، لازم نیست نگران باشید زیرا می‌توانید تنها با چای و قند از مهمانان پذیرایی کنید.

وی افزود: علاوه بر این حتماً اصراری به برگزاری روضه‌هایی با جمعیت زیاد نداشته باشید، زیرا در روضه خانگی حتی می‌توان فقط با حضور اعضای خانواده چنین مراسم‌هایی را برگزار کرد.

بفرمائید روضه‌ خانگی/ اینجا مهمان امام حسین (ع) هستید

وی با اشاره به نیت اخلاص در مراسم سیدالشهدا گفت: در چنین روضه‌هایی مهم نیت و برگزاری یک مراسم بی‌تکلف است، نه تشریفات و تجمل گرایی که باعث ریا شود.

این بانوی مبلغه ادامه داد: آیت الله قاضی رحمه الله در این‌باره فرمودند: «در عزاداری و زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام مسامحه نکنید و روضه هفتگی حتی اگر دو تا سه نفر باشد سبب گشایش امور است و اگر هفتگی هم نشد دهه اول محرم ترک نشود».

روضه‌های خانگی در شهرستان بابل اغلب به صورت عموم برگزار می‌شود و درب چنین مراسم‌هایی به روی همگان باز است. در این مراسم‌ها بیشتر بانوان حضور دارند.

مجلس روضه فقط صرف روضه نیست بلکه بیان معارف دین، احکام دین و تاریخ اسلام است

مریم اوصیا از جمله ذاکران اهل بیت و سخنران روضه‌های خانگی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برکات بی شمار روضه‌های خانگی بیان داشت: مجلس روضه فقط صرف روضه نیست بلکه بیان معارف دین، احکام دین و تاریخ اسلام بوده، بنابراین یکی از ابزار ترویج دین اسلام همین مجالس روضه است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به نتایج برپایی روضه‌های خانگی، تصریح کرد: برای روضه‌های خانگی نتایج بی‌شماری را می‌توان برشمرد که از جمله آنها ایجاد و حفظ همبستگی در درون خانواده و نزدیکان است که منجر به صله رحم خواهد شد و افراد می‌توانند از این طریق از حال یکدیگر باخبر شوند و به حل مشکلات یکدیگر بپردازند.

وی افزود: همچنین از طرفی زندگی شهری موجب شده که بین افراد فاصله بیفتد که با این مجالس می‌توان این فواصل را نیز کم کرد.

هرچند روضه‌های خانگی امسال برای اولین بار ثبت ملی شده است اما آن را می‌توان از آئین‌های سنتی دیرینه کشورمان دانست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1408979

مهمترین اخبار ایران و جهان: