نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 10:17

وجود ۲۰۰ هزار رأس دام مازاد غیر مولد در ایلام

سرپرست امور عشایری ایلام گفت: از یک میلیون و ۴۰۰هزار رأس دام عشایر استان، بالغ بر ۲۰۰هزار رأس آن را دام مازاد غیر مولد آماده فروش تشکیل داده است.

محمدجواد خانزادی سرپرست امور عشایری ایلام صبح یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: از یک میلیون و ٤٠٠ هزار رأس دام عشایر استان، بالغ بر ٢٠٠ هزار رأس آن را دام مازاد غیر مولد آماده فروش تشکیل داده است.

وی افزود: سالانه یک هزار و ٦٠٠ تن خام فروشی پشم از استان ایلام خارج می‌شود که برای جلوگیری از این امر و تکمیل زنجیره تولید ارزش آفرین طرح از پشم تا فرش اجرا می‌شود.

سرپرست امور عشایری ایلام یادآور شد: ارزش سالانه تولیدات عشایر در ایلام ۳۵ هزار میلیارد ریال است.

وی با اشاره به ۹۰ هزار تن میانگین تولید محصولات جامعه عشایری استان اظهار کرد: ارزش ریالی این میزان تولیدات ۳۵ هزار میلیارد ریال در سال است.

خانزادی افزود: زنجیره تولید محصولات عشایر و جلوگیری از خام فروشی تولیدات عشایری از جمله گوشت خام یا پشم در دستور کار و طرح زنجیره ارزش تولید از پشم تا فرش تدوین شده است.

سرپرست امور عشایری ایلام گفت: خرید تضمینی دام مازاد غیر مولد از دامداران و عشایر در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان کهکیلویه و بویراحمد مصوب شد که اجرای آن موجب امنیت خاطر برای عشایر و حذف دلالان می‌شود. 

وی با اشاره به نقش عشایر استان در مقوله اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: عشایر در تولید و ایجاد صنایع دستی، بومگردی‌های محلی، کشت گیاهان دارویی و گوشت قرمز نقشی اساسی در تولید ناخالص داخلی دارند که با تکمیل زنجیره‌های ارزش آفرین میزان تولید کمی و کیفی محصولات عشایر افزایش می‌یابد. 

خانزادی در پایان در خصوص ایل راه‌ها و مسیر‌های عشایری هم گفت: با مشارکت قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) تمام ایل راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی عشایری بهسازی و برای آن‌ها بانک اطلاعاتی تدوین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، استان ایلام دارای ۹ هزار خانوار عشایری با ۶۰ هزار نفر جمعیت می باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1417635

مهمترین اخبار ایران و جهان: