نیوز سیتی!
29 تیر 1402 - 09:56

تمهیدات ویژه برای میزبانی زائران رضوی در دهه اول محرم

مشهد ـ به مناسبت آغاز ماه محرم الحرام، معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی با اتخاذ تمهیدات ویژه آماده میزبانی از زائران سوگوار حسینی در دهه اول محرم امسال است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محرم؛ ماه خون، اشک و ماتم از راه رسیده است و خادمان بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) همچون سال‌های گذشته تمام قد آماده خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران و دسته‌های عزاداری از گوشه و کنار کشور در این قطعه بهشتی هستند.

کتیبه‌آرایی و سیاهپوشی گسترده

در این راستا، چند روزی است سیاهپوشی ویژه صحن و سرای رضوی با نصب کتیبه‌های مناسبتی مزین به عبارت‌ها و شعرهای مذهبی آغاز شده است و هر روز بر وسعت این سیاهپوشی‌ها افزوده می‌شود.

علاوه بر کتیبه‌آرایی در صحن‌های مختلف و ورودی‌های حرم مطهر، نصب پرچم‌های مشکی در اماکن متبرکه رضوی نیز در دستور کار خادمان مخلص این آستان مقدس قرار دارد.

همچنین نصب کُتل، بنر سیاهپوشی، سازه‌های نمایشگاهی، آماده‌سازی جایگاه‌های مراسم و احداث جایگاه سخنرانی و…، از جمله خدمات فنی خادمان در حرم مطهر رضوی به مناسبت محرم است.

آرایش گل‌ها و گیاهان در مجموعه

گل‌آرایی حرم مطهر نیز متناسب با ایام عزا و برگزاری محافل سوگواری در حال تغییر است. به مناسبت آغاز محرم، نورآرایی صحن و سرای رضوی نیز تغییر کرده چنان‌که شب‌ها شاهد نورآرایی خاص در صحن پیامبر اعظم (ص) خواهیم بود.

از تنظیف تا فرش‌آرایی

با توجه به حضور پرشور عزاداران حسینی در مراسم‌های مذهبی دهه اول محرم بارگاه ملکوتی رضوی، پیش‌بینی‌های لازم برای انجام خدمات تنظیف در حرم مطهر نیز شده است.

شست‌وشوی مکانیزه صحن‌ها روزانه

حدود ۳۵۰ هزار مترمربع، بازگشایی کامل سرویس‌های بهداشتی با هماهنگی و نظر انتظامات مناطق، افزایش چیدمان نیروهای خدماتی در حالت فوق العاده و خاص، آمادگی تأمین نیرو جهت نظافت و غبارروبی مکان‌های برگزاری مراسم، از جمله این اقدامات تنظیفی است.

خادمان حوزه خدمات فرش حرم مطهر نیز علاوه بر مفروش کردن منظم صحن‌ها برای اقامه نمازهای یومیه در دهه اول محرم، فرش‌آرایی ویژه محل‌های برگزاری مراسم‌های این ایام از جمله اذن عزا، خطبه شب عاشورا و شام غریبان را برعهده دارند. همچنین آماده جهت تحویل فرش به هیئات مذهبی پس از انجام مراحل اداری مربوطه هستند.

پذیرایی ویژه با مشارکت موکب‌های خدمت‌رسان

چایخانه‌های حضرت رضا (ع) در صحن‌های کوثر، غدیر، امام حسن مجتبی (ع) و باغ رضوان نیز با مشارکت موکب‌ها و خادمیاران رضوی، آماده پذیرایی از محبان خاندان عصمت و طهارت (ع) در این حریم قدسی با توزیع چای، دمنوش، شربت و… هستند.

همچنین ۱۰ موکب خدمت‌رسان برای پذیرایی از زائران با توزیع غذای گرم، میان وعده و نوشیدنی‌های سرد و گرم و ارائه خدمات فرهنگی، سلامت، کودک و اجتماعی در این ایام در حریم حرم مطهر انیس النفوس (ع) اعلام آمادگی کردند.

تقویت خدمات دفاتر شبانه‌روزی

تمهیدات لازم برای تهیه اقلام مصرفی زائران از جمله مُهر نماز، لیوان یکبار مصرف و…، نیز در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) در حرم مطهر اتخاذ شده است.

بخش‌های مختلف بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) از بخش صندلی‌های چرخدار و زائربرهای برقی تا دفاتر امانت و اشیای پیدا شده، پیداشدگان، امداد و…، نیز با افزایش ظرفیت ارائه خدمات و تقویت نیروها به صورت شبانه‌روزی آماده میزبانی از ارادتمندان این امام همام در این ایام هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1374479

مهمترین اخبار ایران و جهان: