نیوز سیتی!
09 دی 1402 - 16:26

مسکو: مسئله حضور صلحبانان روس در قره‌باغ را با باکو حل می‌کنیم

معاون وزیر خارجه روسیه میخائیل گالوزین گفت بعد ازآنکه ارمنستان قره‌باغ را به عنوان قلمروی جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخت، مسئله حضور صلحبانان روس در این منطقه فقط با باکو در حال بررسی و حل‌وفصل است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، معاون وزیر خارجه روسیه میخائیل گالوزین در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت مسکو در حال حل مسئله حضور صلحبانان روس در منطقه قره‌باغ با جمهوری آذربایجان است.

وی گفت «بعد از موافقت رهبری ارمنستان با به رسمیت شناختن مالکیت جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ، همه موضوعات درباره ماندن صلحبانان در منطقه را با طرف آذربایجانی بررسی می‌کنیم». 

این دیپلمات ارشد یادآوری کرد که صلح‌بانان روس بعد از بیانیه سه‌جانبه رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ به منطقه قره‌باغ اعزام شدند و هنوز این سند لغو نشده و بنابراین نیروهای حافظ صلح روسیه باید تا نوامبر ۲۰۲۵ در منطقه باقی بمانند. 

وی افزود وضعیت در قره‌باغ بعد از تصمیم ارمنستان در به رسمیت شناختن منطقه به عنوان قلمروی جمهوری آذربایجان بسیار تغییر کرده است. 

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه دیمیتری پسکوف چهارشنبه گفت «باکو و ایروان آماده نهایی کردن توافق صلح هستند و در این مسیر پیش می‌روند. امیدواریم این پیمان هر چه زودتر منعقد شود». مقام‌های جمهوری آذربایجان هم می‌گویند که به توافق صلح با ارمنستان برای پایان دادن به درگیری‌های چنددهه‌ای بر سر قره‌باغ نزدیک شده‌اند. 

دوشنبه بود که دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان از دریافت تازه‌ترین پیشنهادات در خصوص توافقنامه صلح خبر دادند؛ وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت که پیام‌های مثبتی از ایروان دریافت شده، هرچند که تمام مشکلات با توافقنامه صلح حل نمی‌شود.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و در دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی منطقه قره‌باغ کوهستانی را پس گرفت و اخیرا نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ در ماه سپتامبر، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری آذربایجان مبنی بر خلع‌ سلاح این منطقه تن دادند و قره‌باغ به طور کامل در کنترل باکو درآمد. از آن زمان دو کشور با میانجیگری طرف‌های دیگر از جمله روسیه برای صلح ابراز تمایل و اقدام کرده‌اند اما همچنان پیشرفت ملموسی در این خصوص رخ نداده است. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1620875

مهمترین اخبار ایران و جهان: