نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 16:49

همکاری ایران، پاکستان، ترکیه و چین معادلات را به نفع کشورهای دوست تغییر می‌دهد

مقام دولت پاکستان اظهار داشت که مسیر حمل و نقل جاده‌ای بین ایران، پاکستان و ترکیه به مقصد چین موجب ارتقای تجارت کشورهای دوست خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام دولت پاکستان روز سه شنبه اظهار داشت که  مسیر حمل و نقل جاده‌ای بین ایران، پاکستان و ترکیه  به مقصد چین موجب ارتقای تجارت کشورهای دوست خواهد شد.

به نوشته روزنامه «نیشن»، «معظم غورکی» رئیس اتاق‌ بازرگانی پاکستان و چین در نشستی اظهار داشت: «مسیر حمل‌ ونقل جاده‌ای پاکستان، ایران و ترکیه در پیوند با پروژه ابتکاری کمربند جاده، معادلات را در ارتقای تجارت منطقه‌ای میان چهار کشور دوست تغییر خواهد داد.»

وی گفت که ترکیه نیز مانند چین دوستی همه جانبه برای پاکستان بوده و روابط دوستانه فرصت‌های جدید  ایجاد کرده است.

 غورکی با بیان اینکه پروژه کریدور حمل و نقل جاده‌ای اسلام آباد-تهران-استانبول با موفقیت بارهای تجاری را با کامیون‌های پاکستانی به ترکیه و بالعکس تا بازارهای چین حمل می‌کنند، گفت: «صادرات ترکیه به چین می‌تواند از طریق پاکستان و ایران به این کشور منتقل شود.»

بر اساس این گزارش، بریکس رسما از ایران، عربستان سعودی، مصر، آرژانتین، امارات و اتیوپی دعوت کرده تا به عضویت کامل این گروه درآیند که در نتیجه، اعضای این گروه از پنج کشور به ۱۱ کشور افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود مجموع تولید ناخالص داخلی پنج عضو فعلی این بلوک شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در سال جاری، ۲۷.۶ تریلیون دلار شود که ۲۶.۳ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد. با احتساب شش عضو جدید، این رقم به ۳۰.۸ تریلیون دلار یا ۲۹.۳ درصد تولید ناخالص جهانی می‌رسد

به باور کارشناسان، برای ایران تحت تحریم، پیوستن به «بریکس» نقطه عطف مهمی هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی تلقی می‌شود.

یک کارشناس در همین خصوص به خبرگزاری «آناتولی» گفت: «بریکس در سال‌های اخیر در مقابل بلوک‌های تحت هدایت آمریکا مثل گروه هفت به عنوان یک وزنه تعادل موفق ظاهر شد و برای کشوری مثل ایران که تحت تحریم‌های غرب است، این اعلام مثل هوای تازه است. علاوه بر دستاوردهای اقتصادی که در اینجا تمرکز اصلی است، پیامی سیاسی هم به همراه دارد.» 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1475675

مهمترین اخبار ایران و جهان: