نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 14:21

برگزاری دوره‌های آموزش صنایع دستی بومی و اولویت دار در طبس

بیرجند_ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس از برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع دستی بومی، اولویت دار و رشته‌های دارای توجیه اقتصادی در طبس خبر داد.

محمد عرب در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است، گفت: در روزگاران گذشته، صنایع دستی به عنوان پدیده‌ای تمام عیار در هر دوره‌ای حضوری فعال داشته‌اند.

وی افزود: برگزاری دوره‌های متنوع آموزش صنایع دستی در رشته‌های اولویت دار، بومی و رشته‌های دارای توجیه اقتصادی در شهرستان طبس در مرکز آموزش صنایع دستی این شهرستان در رشته‌های قلم زنی خاص طبس، گیوه بافی مخصوص طبس، تولیدات چرمی، پخل بافی، سفالگری، حصیر بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، گلیم بافی و زیورآلات دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دوره آموزش تولیدات چرمی با ۱۲ هنرآموز در شهر طبس در حال برگزاری است و شرکت کنندگان این دوره‌ها گواهینامه معتبر آموزش دریافت می‌کنند و می‌توانند از خدمات صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی شامل: صدور مجوزهای انفرادی و کارگاهی، تسهیلات کم بهره و امکان حضور در نمایشگاه‌های شهرستانی، استانی و ملی بهره مند شوند.

عرب تصریح کرد: هدف از برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نظر حفظ، احیا و آموزش رشته‌های صنایع دستی و همچنین ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد خانواده هاست که لازم است مربیان بر اهمیت این موضوع هنگام آموزش توجه کنند و اینکه مربی مرکز آموزش نباید متکی به دریافت حق‌الزحمه آموزشی باشد.

وی تصریح کرد: صنایع دستی، اثرات قابل ملاحظه‌ای در برطرف کردن و یا تخفیف و تعدیل مسائل اجتماعی و توسعه اقتصادی دارد که ایجاد اشتغال مولد، ایجاد اشتغال جنبی و درآمد مکمل برای روستاییان، جلوگیری از مهاجرت‌های بی رویه به شهرها و کاهش میزان وابستگی به خارج و تأمین استقلال اقتصادی، تقویت روحیه ابتکار در افراد و امکان استفاده از ذوق و خلاقیت‌های فردی، توسعه صادرات غیرنفتی، معرفی و حفظ ارزشهای فرهنگی، آداب و رسوم، زمینه سازی برای ایجاد صنعت مستقل و غیر وابسته از مهمترین مزیت‌های صنایع دستی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1200075

مهمترین اخبار ایران و جهان: