نیوز سیتی!
27 تیر 1402 - 21:37

هیچگاه اجازه نخواهیم داد روسیه وچین تصورکنند تنها انتخاب ما هستند

وزیر امور خارجه گفت: ضمن اینکه مناسبات دوجانبه و چند جانبه خودمان را با این کشورها حفظ می‌کنیم، اما هیچگاه اجازه نمی‌دهیم که روس و یا چین تصور کنند که تنها انتخاب ما چین یا روسیه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه صف اول گفت: هر جا منافعی برای مردم ایران باشد ما آنجا هستیم. وقتی از
نگاه به آسیاب می‌گوئیم منظور شبه قاره هند، چین، روسیه و خیلی از کشورهای دیگر را در منطقه ما شامل می‌شود. ضمن اینکه مناسبات دوجانبه و چند جانبه خودمان را با این کشورها حفظ می‌کنیم، اما هیچگاه اجازه نمی‌دهیم که روس و یا چین تصور کنند که تنها انتخاب ما چین یا روسیه هستند.

وی افزود: اصلاً این درست نیست که مردم فکر کنند جمهوری اسلامی ایران با بزرگی و توانمندی‌هایی، سرمایه بزرگ مردمی از جمله نیروهای جوان خلاق، منابع و با دسترسی‌های ترانزیتی، بخواهیم کشور را به روسیه به چین بفروشیم یا به فرانسه، آلمان یا انگلیس بفروشیم. هیچ تفاوتی برای ما نمی‌کند، اگر امروز منافعی در آلمان، فرانسه و انگلیس داشته باشیم در راستای منافع ملت با آن‌ها یا همکاری خواهیم داشت. در مورد چین و روسیه در چارچوب منافعمان عمل می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان مورد خدشه‌ای قرار گیرد و به هیچ وجه تخم مرغ‌هایمان را نه در سبد شرق و نه در سبد غرب می‌گذاریم بلکه در سبد منافع ملی خودمان قرار می‌دهیم و هیچ تعارفی در موضوع استقلال و حاکمیت با هیچ طرفی نداریم. به همین دلیل در اوج روابط خوبی که با روسیه در بخش‌ها تجاری و موضوعات مختلف داریم، مقتدرانه سفیر روسیه را احضار کردیم و رها نیز نخواهیم کرد.

وی افزود: روسیه در موضوع جزایر سه گانه که تعلق ابدی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران دارد غفلت کرده بود. الان توضیحاتی برای ما داده‌اند که بی‌توجهی فلان کارشناس ما بود
یا در موضوع کاربرد واژه جعلی خلیج فارس در بیانیه دیروز سفیرشان سندی به ما ارائه کرده که در سند زبان روسی، از واژه دقیق خلیج فارس استفاده شده است.

ادامه دارد..

منبع: مهر
شناسه خبر: 1370275

مهمترین اخبار ایران و جهان: