نیوز سیتی!
20 آذر 1402 - 09:21

تجربه مدیریت مدارس به شیوه هیئت امنایی

بررسی وضعیت عملکردی مدارس هیئت امنایی ها نشان می دهد که اهداف اصلی آن عملیاتی نشده، و عموماً هم مشارکتی از سوی هیئت امنا ایجاد نشده است.

با گذشت ۱۴ سال از ایجاد مدارس هیئت امنایی، بررسی وضعیت عملکردی آن ها نشان می دهد که اهداف مندرج در آیین نامه مذکور عملیاتی نشده است و عموماً مشارکتی از سوی هیئت امنا (به استثناء برخی موارد) ایجاد نشده است.

با گذشت ۱۴ سال از ایجاد مدارس هیئت امنایی، اهداف مندرج در آیین نامه عملیاتی نشده است.

 

 از سویی، با وجود آنکه در آیین نامه تأکید شده بود که دریافت شهریه در این مدارس اختیاری و تنها برای فوق برنامه ها جایز است، اما دریافت شهریه در این مدارس به شرطی تعیین کننده برای ثبت نام بدل شده است.

تبدیل مدارس با کیفیت دولتی به هیئت امنایی و دریافت شهریه موجب تعمیق ناعدالتی های آموزشی است.

 

در واقع مدارس هیئت امنایی نه فقط به هدف ایجاد مشارکت نرسیده اند، بلکه با تبدیل مدارس با کیفیت دولتی به هیئت امنایی و دریافت شهریه موجب شده اند که بخش بزرگی از ظرفیت های آموزش و پرورش از دسترس عموم دانش آموزان خارج شده و مدارسی غیررایگان با شهریه ای کمتر از مدارس غیردولتی شکل گیرد که به معنای تعمیق ناعدالتی های آموزشی است.

در این گزارش به بررسی دلایل عدم موفقیت الگوی مدارس هیئت امنایی پرداخته شده است.

 

در این گزارش به بررسی دلایل عدم موفقیت الگوی مدارس هیئت امنایی پرداخته و در سه سطح سیاستی، ستادی و آیین نامه ای پیشنهاداتی ارائه شده است.

فایل گزارش را می توانید از پیوند زیر دریافت کنید:

   

نقل از: کانال نظام‌ مباحث ‌آموزش‌و‌پرورش (@Nezammabahes)

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل [email protected] مکاتبه فرمائید.

 

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1600731

مهمترین اخبار ایران و جهان: