نیوز سیتی!
10 آذر 1401 - 23:44

مرز چیلات از همه ظرفیت‌های قانونی برای گشایش برخوردار است

ایلام-رئیس کمیته مرزی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مرز چیلات یک توسعه همه جانبه برای استان ایلام بوده و از همه ظرفیت‌های قانونی برای گشایش برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار حیدری روز پنجشنبه در بازدید از مرز چیلات با بیان اینکه هدف این کمیسیون بررسی امنیت پایدار و مسایل امنیتی و اطلاعاتی در مرزهاست، اظهار داشت: نگاه ما به امنیت پایدار است و در این راستا بحث بازارچه‌ها و مرزها مجاز مورد تاکید می‌باشد.

وی افزود: این مرز در منطقه‌ای استراتژیک قرار دارد و ۱۰۰ کیلومتر از مرز مهران و بیش از ۱۰۰ کیلومتر با مرز چزابه فاصله دارد و یکی از مرزهایی است که در آینده تحت عنوان مرز مجاز با کشور عراق بازگشایی می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد این مرز، چرخه اقتصاد در سطح شهرستان و استان می‌چرخد تاکید کرد: با دعوت از دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت کشور، وزارت امور خارجه، مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و دیگر دستگاه‌های مرتبط مثل گمرک بازگشایی مرز و بازارچه چیلات تسریع شود.

نماینده شهرستان‌های دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی هم گفت: امیدواریم مجموعه تلاش‌ها، پیگیری‌ها و اقدامات در سطح ملی، استانی و شهرستانی منجربه پای کارآمدن طرف عراقی و گشایش مرز چیلات شود.

بهزاد علیزاده با اشاره به اینکه مرز چیلات از مرزهای رسمی کشور است که سال ۹۶ تصویب شد و یکی از مطالبات جدی مردم دهلران فعال کردن این مرز است، اظهار کرد: استاندار ایلام وعده داده که برای اربعین سال آینده چیلات آماده شود و امیدواریم مجموعه تلاش‌های، پیگیری‌ها و اقدامات چه در سطح ملی، استانی و شهرستان منجر به پای کار آمدن طرف عراقی و گشایش مرز چیلات شود.

فرماندار ویژه دهلران هم با اشاره به اقدامات موثر در زیرساخت‌های مرز چیلات گفت: مرز چیلات نقش موثری در توسعه پایدار منطقه ایفا می‌کند.

لطیف صادقی در خصوص سرمایه گذار بخش خصوصی هم یادآور شد: با توجه به اهمیت این مرز سرمایه گذار بخش خصوصی آمادگی خود را برای احداث پایانه در دو طرف مرز اعلام کرده و زمینه برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی فراهم است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 892280

مهمترین اخبار ایران و جهان: