نیوز سیتی!
17 بهمن 1402 - 03:03

ارسال 6 جنگنده «اف-16» هلند به اوکراین

وزیر دفاع هلند عصر دوشنبه از ارسال 6 فروند جت اف-16 ساخت آمریکا به اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر دفاع هلند عصر دوشنبه به وقت تهران از ارسال شماری جنگنده «اف-۱۶» به نیروی هوایی اوکراین برای مقابله با روسیه خبر داد.

به گزارش وبگاه «سی‌جی‌تی‌ان»، «کاجسا اولونگرن» وزیر دفاع هلند، گفت که هلند ۶ فروند جنگنده اف-۱۶ دیگر را به اوکراین تحویل خواهد داد که تعداد کل آن را به ۳۰ فروند می‌رساند.

اولونگرن در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» گفت:«هلند شش جنگنده اف-۱۶ اضافی را برای تحویل به اوکراین آماده می‌کند.»

این تصمیم هلند در راستای رفع نگرانی های فزاینده اوکراین نسبت به تضعیف حمایت متحدان غربی اتخاذ شده است.

نخستین بار در فصل تابستان بود که برنامه اعطای جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی متحدان غربی به اوکراین در پی موافقت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با آن به صورت رسمی منعکس شد.

پس از این بیانیه دولت بایدن، دانمارک و هلند نیز تحت فشار و چراغ سبز آمریکا موافقت کردند که بخشی از جنگنده‌های اف-۱۶ خود را به اوکراین تحویل بدهند.

ولودیمیر زلنسکی از ابتدای جنگ اوکراین بارها خواستار ارسال جنگنده اف-۱۶ از سوی متحدان غربی به دلیل قدرت تخریب و در دسترس بودن جهانی آن شد. اف-۱۶ مجهز به یک توپ ۲ میلی‌متری  و قادر به حمل بمب، موشک و راکت است.

مقام‌های روس در واکنش به تصمیم کشورهای غربی برای ارسال جنگنده به اوکراین تاکید کرده‌اند که تصمیم برای ارائه این هواپیماهای جنگی به اوکراین فقط جنگ را تشدید و روند عملیات نظامی ویژه روسیه را طولانی‌تر می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1662236

مهمترین اخبار ایران و جهان: