نیوز سیتی!
14 بهمن 1402 - 16:08

وقتی کنگره هم زورش به مدیران اَبَررسانه‌های اجتماعی نمی‌رسد

کمیته امور قضایی مجلس سنای آمریکا، چهارشنبه ۳۱ ژانویه(۱۱ بهمن) جلسه استماعی را با موضوع «بهره‌برداری جنسی آنلاین از نوجوانان» با حضور مدیران ابررسانه‌های اجتماعی در کمیته امور قضایی مجلس سنای آمریکا برگزار کرد. مدیران عامل 5 شرکت بزرگ «متا، ایکس، اسنپ‌، تیک‌تاک و دیسکورد» به این جلسه دعوت شده بودند.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - ایرنا نوشت: نخستین ویژگی مهمی که این جلسه را از جلسه‌های مشابه گذشته متمایز می‌کرد، این بود که شمار زیادی از شهروندان و خانواده‌های آمریکایی در این جلسه حضور داشتند که فرزندان یا عزیزان خود را در ارتباط با آسیب‌های ناشی از رسانه‌های اجتماعی از دست داده‌اند.

برخی از این کودکان، قربانی سوءاستفاده جنسی آنلاین شده و تحت فشارهای روحی روانی شدید، دست به خودکشی زده‌اند؛ برخی دیگر با استفاده از رسانه‌های اجتماعی همچون اینیستاگرام، مواد مخدر تهیه کرده و در نتیجه سوءمصرف، اُوردُز کرده‌اند؛ برخی دیگر به دلیل فشارهای ناشی از استهزا و تمسخر دیگران در شبکه‌های اجتماعی یا تصورات غلط ناشی از استفاده از محتوای نادرست در این رسانه‌ها، اقدام به خودکشی کرده‌اند. ویژگی مهم دیگر این جلسه آن بود که دعوت‌شدگان به جلسه شامل «مارک زاکربرگ»، «لیندا یاکارینو»، «ایوان اشپیگل»، «ژی چو» و «جیسون سیترون» مدیران این شرکت‌های بزرگ ابررسانه‌های اجتماعی، بنابر احضاریه کمیته امور قضایی، وادار به حضور در این جلسه شدند تا جایی که رئیس کمیته امور قضایی، سناتور دوربین، در ابتدای جلسه این چنین به این موضوع اشاره کرد: «این افراد با وجود میل باطنی و با شیون و فریاد در این جلسه حاضر شدند.»

اعتراف سنا به وضعیت بسیار نابسامان حاکمیت و نظارت بر رسانه‌های اجتماعی
این جلسه استماع را می‌توان یکی از پرتنش‌ترین و داغ‌ترین جلسه‌های استماع کنگره صد و هجدهم تا به امروز توصیف کرد و آنچه که در این جلسه مطرح شد، بیانگر وضعیت بسیار نابسامان حاکمیت و نظارت بر رسانه‌های اجتماعی در آمریکاست. آنچه که سناتورهای آمریکایی در این جلسه بیان کردند، نشان می‌دهد مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی، فقط به حداکثر ساختن منافع مادی خود و سهامداران شرکت‌هایشان، می‌اندیشند و از اعتراف به این موضوع نیز هراسی ندارند.

در این جلسه همچنین مشخص شد که پیش از این نیز کنگره در چندین نوبت پیشنهادهایش را با این مدیران، از جمله زاکربرگ، مالک و مدیرعامل متا در میان گذاشته است تا بتوانند با همکاری او چارچوبی را برای نظارت بهتر و کارآمدتر بر شبکه‌های اجتماعی تدوین کنند اما در همه موارد، مدیران از ارائه پاسخی مناسب طفره رفته و مساله را نادیده گرفته‌اند. حتی برخی از این مدیران در گفت‌وگوهای خصوصی با سناتورها وعده‌هایی را داده‌اند اما در جلسه‌های عمومی این وعده‌ها را نقض یا انکار کرده‌اند.

آنچه که در این جلسه نزدیک به چهار ساعته مطرح شد، نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی در آمریکا، به دلیل قدیمی و ناکارآمد بودن قوانین، از نوعی مصونیت در برابر شکایات خصوصی برخوردارند. همین امر سبب شده تا دستگاه قانونگذاری این کشور نتواند اقدامات مؤثری را برای نظارت بر این پلتفورم‌ها انجام دهد؛ به ویژه در ارتباط با صیانت از کودکان و نوجوانان که بیشترین قربانیان سوءاستفاده‌های جنسی در فضای آنلاین محسوب می‌شوند.

اظهارات خانواده‌های قربانیان در ابتدای این جلسه، شوکه‌کننده است و نشان می‌دهد با وجود تلاش فراوان خانواده‌ها برای محافظت از فرزندان، تغییرات سریع و لحظه‌ای در این پلتفورم‌ها که عمدتاً به منظور افزایش سود و درآمد مالی صورت می‌گیرند، باعث می‌شود تا آنها نتوانند اقدامات مؤثری برای محافظت از کودکان یا نوجوانان خود انجام دهند.

به عبارت دیگر، تقریباً همه پلتفورم‌های رسانه‌های اجتماعی بزرگ در آمریکا، با هدف بالا بردن ارزش سهام خود و در نتیجه افزایش درآمد، از یک سو از اختصاص منابع بیشتر برای کنترل و نظارت بر محتوا در پلتفورم‌هایشان طفره می‌روند و از سوی دیگر، پیوسته امکاناتی جدید را به پلتفورم‌های خود اضافه می‌کنند یا قواعدی را تغییر می‌دهند که فقط به افزایش تعداد کاربران و در نتیجه افزایش سود آنها کمک می‌کند؛ این در حالی است که عمده این تغییرات و به‌اصطلاح به‌روزرسانی‌ها، سبب می‌شود فرصت‌های بیشتری برای افرادی فراهم شود که به شکل‌های مختلف اقدام به سوء‌استفاده از کودکان و نوجوانان می‌کنند؛ به ویژه بهره‌برداری جنسی و فروش مواد مخدر.

اخراج ناظران بر تخلفات رسانه‌های اجتماعی

«پیتر ولش» سناتور دموکرات به این شکل این موضوع را توضیح داد: «رسانه‌های اجتماعی با استناد به بخش ۲۳۰، قوانین ارتباطات فدرال، در برابر شکایت قضایی، مصون هستند. شمار زیادی از والدین هستند که کودکان خود را در نتیجه خودکشی از دست داده و امروز برخی از آنها در این مکان حاضر هستند ... کمپانی‌های رسانه‌های اجتماعی، هرگز بهتر از این عمل نکرده‌اند؛ البته از نظر ارزش سهام خود. آن‌ها از یک مدل تجاری خاص بهره می‌برند که در آن اموری را تقویت می‌کنند که از اساس باعث آسیب رساندن به کودکان می‌شوند زیرا این کار سبب جلب توجه بیشتر (hit) می‌شود.

هرچه توجه بیشتر شود، عواید حاصل از تبلیغات بیشتر خواهد شد. حتی زمانی که ارزش سهام آنها افزایش پیدا می‌کند، آن دسته از پرسنلی که محتوا و سوءاستفاده در پلتفورم‌های آنها را رصد می‌کنند، از جمله سوء‌استفاده جنسی، همان کسانی هستند که در جریان تعدیل نیرو، اخراج می‌شوند.»

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه به صراحت به فقدان نظارت و نبود امکان اعمال کنترل بر محتوایی که در این پلتفورم‌ها منتشر می‌شود اشاره کرد و گفت: «در سال ۲۰۲۴ بزرگترین کسب‌وکارهای تاریخ بشریت، یعنی رسانه‌های اجتماعی، فاقد قوانین نظارتی [لازم و کافی] هستند.» در این جلسه بارها به این مشکلات اشاره شد و مدیران یادشده با فرافکنی و طفره رفتن، از ارائه پاسخی مناسب خودداری کردند. آنها در برابر پیشنهاد قوانین حمایت از شکایت‌های خصوصی علیه پلتفورم‌ها نیز سکوت کرده یا وانمود می‌کردند موضوع را به درستی درک نکرده و باید با مشاوران حقوقی خود صحبت کنند.

برای مثال سناتور گراهام پس از آنکه چند بار این موضوع را مطرح کرد در نهایت با صدای بلندتر گفت: «به انگلیسی به شما می‌گویم، آیا شما از قانون EARN IT(درآمد) حمایت می‌کنید، بله یا خیر؟» «لیندا یاکارینو» مدیرعامل ایکس وادار به پاسخگویی شد و اعلام کرد از این قانون حمایت نمی‌کند.

این جلسه استماع نیز همانند دیگر جلسه‌های استماع مشابه در گذشته، با وجود شور احساسات فراوان سناتورها و خانواده‌ها و دیگر شهروندان حاضر در آن، در نهایت نتوانست فشار چندانی به مدیران ارشد این ابرشرکت‌های رسانه‌های اجتماعی وارد کند. به عبارت دیگر، فقدان یک چارچوب نظارتی مناسب برای کنترل محتوا در رسانه‌های اجتماعی، همچنان به عنوان یک معضل پابرجا خواهد بود. این یعنی «خانواده‌های بیشتری در نوبت بعدی در جایی شبیه به این اتاق حاضر خواهند شد و خواهان پاسخگویی کسانی هستند که باعث شده‌اند، فرزندان‌شان قربانی سوءاستفاده سودجویان و تبهکاران شوند».

اما در نهایت بازهم دست خالی از این اتاق بیرون خواهند رفت در حالی‌که مدیران ارشد ابررسانه‌های اجتماعی با چند وعده توخالی و عذرخواهی کوتاه، از انجام اقدامات مؤثر طفره رفته‌اند. مرور برخی از مکالمات جنجالی این جلسه خالی از فایده نیست و در ادامه به آن می‌پردازیم.

حضور پنج مدیر ابررسانه‌های اجتماعی در کمیته امور قضایی مجلس سنای آمریکا

زاکربرگ در برابر سناتور هاولی

مارک زاکربرگ مدیر عامل متا به شدت از سوی «جاش هاولی» سناتور ایالت میزوری هدف انتقاد قرار گرفت. گفت‌وگوی داغ این دو زمانی آغاز شد که سناتور هاولی از زاکربرگ پرسید آیا او واقعاً بر این باور است که هیچ ارتباطی بین سلامت روانی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی وجود ندارد؛ آنچنان که زاکربرگ در سخنان آغازین خود مطرح کرد؟
 


زاکربرگ پاسخ داد: «آنچه که گفتم این است که به نظرم مهم است که به علم رجوع کنیم. می‌دانم که به طور گسترده‌ای این پرسش مطرح است که آیا واقعاً این ماجرا ثابت شده یا خیر و گمان می‌کنم که مدارک علمی کافی از چنین ادعایی، حمایت نمی‌کنند.»
هاولی سپس به بخشی از یکی از مطالعاتی اشاره کرد که شرکت متا در رابطه با رسانه‌های اجتماعی انجام داده و نشان می‌دهد اینیستاگرام می‌تواند تصور کاربران را از وضعیت فیزیکی‌شان، تخریب کند؛ به ویژه در رابطه با زنان جوان و دختران نوجوان.
هاولی سپس گفت: «مطالعه شرکت خود شما نشان می‌دهد شما زندگی را برای سه دختر نوجوان بدتر کرده‌اید که ....»؛ زاکربرگ سخنان سناتور را قطع کرد و گفت: «این چیزی نیست که من می‌گویم.» هاولی پاسخ داد: «این چیزی بود که گزارش شما مدعی شده و شما اینجا نشسته و نزد ما و افکار عمومی شهادت می‌دهید که هیچ ارتباطی وجود ندارد! این کاریست که سال‌هاست به آن مشغول هستید.»

عذرخواهی از خانواده‌ها

یکی از لحاظات قابل توجه در این جلسه زمانی رخ داد که هاولی از زاکربرگ پرسید که آیا تا کنون از خانواده‌هایی عذرخواهی کرده است که عزیزان خود را در ارتباط با پلتفورم‌های شرکت او از دست داده‌اند.

هاولی گفت: «خانواده شماری از قربانیان امروز اینجا حاضرند. آیا تا کنون از قربانیان عذرخواهی کرده‌اید؟ آیا می‌خواهید اکنون این کار را انجام دهید؟ بفرمایید، تصویر شما در تلویزیون ملی پخش می‌شود. دوست دارید ‌اکنون از قربانیانی عذرخواهی کنید که محصول شما به آنها آسیب‌زده است؟»

زاکربرگ رو به حضار گفت: «من به خاطر همه آنچه که پشت سر گذاشته‌اید متأسفم. واقعاً هولناک است. هیچ کس نباید آنچه را که خانواده‌های شما متحمل شده، تجربه کند. به همین دلیل است که ما مبالغ زیادی را برای اقداماتی سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنیم تا مطمئن شویم هیچ‌کس رنجی را که خانواده‌های شما متحمل شده، تجربه نکند.»

استسفار از رئیس تیک‌تاک در باب عضویتش در حزب کمونیست چین

سناتور «تام کاتن» از حامیان سرسخت ممنوعیت کامل تیک‌تاک، مدعی است این ابزار خطرات امنیتی و حریم خصوصی زیادی را برای مردم آمریکا به دنبال دارد و آن را یک «اپلیکیشن جاسوسی و یک ماشین پروپاگاندا برای حزب کمونیست چین» توصیف می‌کند.

«ژو چو» مدیرعامل تیک‌تاک

زمانی که نوبت به پرسش از «ژو چو» مدیرعامل تیک‌تاک رسید، کاتن، وفاداری شخصی او را هدف گرفته و در مورد وضعیت شهروندی او و همسرش پرسید. چو توضیح داد که اصالت سنگاپوری دارد و حتی در قوای نظامی کشورش نیز خدمت کرده است. پرسش و پاسخ میان این دو به سرعت از کنترل خارج شد.

کاتن: «آیا تا کنون عضو حزب کمونیست چین بوده‌اید؟»
چو: «خیر، سناتور من سنگاپوری هستم.»
کاتن: «آیا تا کنون با حزب کمونیست چین همکاری کرده یا با آن در تماس بوده‌اید؟»
چو: «خیر سناتور؛ یک بار دیگر تکرار می‌کنم، من سنگاپوری هستم.»

دستان شما به خون آلوده است

سناتور «لیندزی گراهام» عضو ارشد کمیته، زاکربرگ را خطاب قرار داده و گفت که وی و دیگر رهبران فناوری که در کنار او نشسته‌اند، مسئول بیماری‌ها و مشکلات رسانه‌های اجتماعی هستند.

گراهام گفت: «آقای زاکربرگ، شما و کمپانی‌هایی که امروز در پیشگاه ما حاضر هستید، می‌دانم که شما قصد نداشتید به این نقطه برسیم اما به هر حال دستان شما به خون آلوده است. شما محصولی را عرضه کرده‌اید که مردم را می‌کشد.» این اظهارات با تشویق و هیجان حضار در اتاق جلسه همراه شد.

وی سپس به بخش ۲۳۰ اشاره کرد که بخشی از قانون ارتباطات فدرال است که مقرر می‌کند کمپانی‌های فناور در برابر آنچه که کاربران آن‌ها در پلتفورم‌های آنها منتشر می‌کنند، مسئولیت ندارند. گراهام در این باره گفت: «وقتی که سیگار کشیدن، مردم را می‌کشت، برای مقابله دست به کار شدیم. هرچند اقدامات کافی انجام ندادیم اما سرانجام توانستیم کاری انجام دهیم. در مورد سلاح گرم نیز اداره سلاح گرم، مواد منفجره، الکل و تنباکو را ایجاد کردیم اما در اینجا هیچ بنای قانونی وجود ندارد. هیچ چیزی وجود ندارد که بتوانیم از آن استفاده کنیم. ما نمی‌توانیم از هیچ‌کس شکایت کنیم.»

سپس گراهام پرونده «باردون گوفی» نماینده ایالت کالیفرنیای جنوبی را مطرح کرد؛ فرزند نوجوان گوفی پس از آنکه در یک حلقه سوءاستفاده جنسی در اینستاگرام به دام افتاد، دست به خودکشی زد و باردون گوفی به این دلیل از متا شکایت کرد. گراهام از زاکربرگ پرسید به آقای گوفی چه می‌گویید.

زاکربرگ: «این هولناک است. هیچ‌کس نباید چنین چیزی را تجربه کند.»
گراهام: «به نظر شما آیا او باید اجازه داشته باشد که از شما شکایت کند؟»
زاکربرگ: «به نظر من می‌توانند از ما شکایت کنند.»
گراهام: «خوب، فکر می‌کنم او باید این کار را بکند و می‌تواند این کار را بکند.»

عذرخواهی مدیر عامل اسنپ‌چت

«ایوان اشپیگل» مدیر کمپانی مادر اسنپ‌چت یعنی شرکت اسنپ نیز از والدین فرزندانی که از طریق این اپلیکیشن مواد مخدر تهیه کرده و جان خود را از دست داده‌اند، عذرخواهی کرد.

سناتور «لافونزا بوتلر» گفت: «آقای اشپیگل، والدینی هستند که کودکانشان از طریق پلتفورم شما به مواد مخدر دسترسی پیدا کرده‌اند. چه پاسخی به این والدین می‌دهید؟»
اشپیگل: «من متأسفم که نتوانسته‌ایم مانع این تراژدی‌ها شویم. ما به سختی تلاش می‌کنیم تا همه عبارات جست‌وجوی مرتبط با مواد مخدر را در پلتفورم خود مسدود کنیم. ما به شدت به دنبال شناسایی محتوای مرتبط با مواد مخدر هستیم.»

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1659236

مهمترین اخبار ایران و جهان: