نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 10:13

کاهش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های سمنان/ جلوی قاچاق چوب‌های جنگلی گرفته می‌شود

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از کاهش حریق در مراتع و جنگل‌های استان سمنان در مقایسه با سال قبل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علیرضا ابوطالبی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در نخستین جلسه کارگروه اطفای حریق اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ سه فقره حریق در سطحی معادل ۲۰ هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی رخ داد که به‌وسیله نیروهای یگان حفاظت، دهیاران، اعضای شورای روستا و مردم محلی اطفا شد و این آمارها نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، از ۶۷ درصد کاهش حریق خبر می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه این میزان حریق به وسیله گردشگران طبیعت، چوپانان و بهره‌برداران به دلیل غفلت از خاموش کردن زغال‌های به جای مانده از آتش صورت می‌گیرد، رخ می‌دهد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: در همین مدت نیز به دلیل خشکسالی‌های متوالی با هجوم دام‌های غیرمجاز و دام مازاد و خارج از موعد مقرر فصل چرا به مراتع مواجهه بودیم که  ۱۳۲ هزار رأس واحد دامی برآورد شده است.

این مسؤول گفت: با تلاش شبانه‌روزی و تشدید گشت، مراقبت، اجرای تمهیدات لازم و صدور هشدارهای لازم برای مرتع‌داران و دامداران دام از مراتع مذکور خارج شد و برای متخلفان و اصرارکنندگان بر ادامه تخلف پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند.

لزوم حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی 

ابوطالبی پیشگیری و مقابله با تخریب، تصرف و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در عرصه‌های ملی، جلوگیری از قطع و قاچاق چوب‌های جنگلی و مرتعی و همچنین سایر محصولات جنگلی و مرتعی، کنترل چرای غیرمجاز و مازاد و خارج از فصل، اجاره دادن غیرمجاز مراتع و مقابله با حریق و اطفای حریق را از جمله مأموریت‌های اولویت‌دار یگان حفاظت عنوان کرد که به طور جدی در استان سمنان پیگیری و اقدامات لازم انجام می‌پذیرد.

وی با تأکید بر ضرورت صیانت و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی ویژه جنگل‌های استان سمنان گفت: باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به حفظ این موهبت و سرمایه الهی اهتمام داشته باشیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه منابع طبیعی سرمایه ملی است و باید مردم در امر حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی مشارکت و همکاری کنند، تأکید کرد: حفاظت از عرصه و اعیان منابع طبیعی و ذخایر جنگلی و جلوگیری از تخریب و تجاوز این مواهب الهی وظیفه‌ای همگانی است.

نقش مرتع‌داران و بهره‌برداران در حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی

ابوطالبی به نقش مهم مرتع‌داران و بهره‌برداران در حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی اشاره کرد و ضمن تأکید بر لزوم مشارکت جوامع محلی در حفاظت و حمایت از عرصه‌های ملی، حاضران را نسبت به اطفای به‌موقع حریق‌های احتمالی در استان سمنان توجیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم طبیعت‌دوست می‌توانند در تماس با شماره ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گزارش‌ها و اخبار خود را در زمینه آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی و محصولات فرعی، حفر چاه غیرمجاز در اراضی ملی و ... اطلاع‌رسانی کنند تا از ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های مرتعی و جنگلی جلوگیری شود.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1229536

مهمترین اخبار ایران و جهان: