نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 12:38

52 عضو «اصحاب القضیه» در بغداد به زندان محکوم شدند

یک دادگاه در بغداد، سرکرده فرقه «اصحاب القضیه» را به 2 سال و 51 عضو این فرقه را به 1 سال حبس محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دادگاهی در بغداد، امروز (یکشنبه، ۱۱ ژوئن)، برای ۵۲ نفر از اعضای فرقه «اصحاب القضیه» حکم حبس بین یک تا دو سال صادر کرد. 

نام این فرقه پس از آن در رسانه‌های عراقی بر سر زبان‌ها افتاد که ماه رمضان گذشته، سرکرده آنها خواستار بیعت با سید مقتدی الصدر به عنوان «مهدی موعود(ع)» شد.

سرکرده ناشناس این فرقه بی‌آنکه خود را معرفی کند، در یک فیلم کوتاه که در فضای مجازی عراق دست به دست شد، اعلام کرد: «در این روزهای مبارک، ده روز آخر ماه رمضان، کارزار بیعت با امام موعود سید مقتدی الصدر منتظر علیه‌السلام برگزار خواهد شد.»

او در این فیلم کوتاه از افرادی که قرار بود برای اعتکاف به مسجد کوفه بروند، خواست با رهبر جریان صدر به عنوان امام موعود بیعت کنند و او را یاری دهند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، با انتشار بیانیه مرکز اطلاع‌رسانی شورای عالی قضایی نوشت که دادگاه کیفری «الکرخ» بغداد، امروز، ۵۱ نفر از اعضای فرقه موسوم به "اصحاب القضیه" را به یک سال حبس و سرکرده این فرقه را به دو سال حبس محکوم کرد». 

قاضی ویژه رسیدگی این پرونده توضیح داد: «محکوم اصلی این پرونده که فرقه اصحاب القضیه را مدیریت می‌کرد، به دو سال زندان محکوم شد. وی شمار زیادی از جوانان را برای پیوستن به این فرقه جذب کرده و بیانیه‌ها و سخنرانی‌ها زیادی داشته و کتابچه‌های زیادی را منتشر و میان شهروندان توزیع کرده است تا آنها را به ایدئولوژی ادعایی در کتاب "أضواء على المسیرة المهدویة" متقاعد کند.

وی افزود: «این فرد همچنین، پیروان خود را متقاعد می‌کرد که جبرئیل و مامور "صیحه" (از نشانه‌های ظهور امام زمان (عج)) است و حساب‌های کاربری زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برای متقاعد کردن مردم به این باور ایجاد کرده و دارای طرفداران و حامیان زیادی است».

به گفته قاضی ویژه رسیدگی پرونده «اصحاب القضیه»، «محکوم اصلی این پرونده همچنین به نجف اشرف رفته و در یکی از هتل‌های این شهر به منظور تدارک برای اعلام صیحه آسمانی در تاریخ ۲۰۲۳/۴/۱۳ مصادف با یکی از شب‌های قدر، اتاقی گرفته بود تا با سوء استفاده از حضور شمار زیادی از شهروندانی که در نجف اشرف بودند، تبلیغ کند. وی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک برای معرفی امام حجت (عج)، پخش زنده داشت و شمار زیادی از پیروانش قرار بود در کنار او باشند که نیروهای امنیتی موفق به دستگیری آنها شدند. 

وی افزود: سایر محکومان که شمار آنها به ۵۱ نفر می‌رسد، تنها به یک سال زندان محکوم شدند. آنها اعتراف کردند که باور داشتند که سرکرده این فرقه، جبرئیل است که از آسمان آمده و مامور اعلام صیحه ظهور امام حجت است و نیروهای امنیتی پیش از رسیدنشان به محل تجمع، موفق به دستگیری آنها شدند. 

به گفته این قاضی، احکام صادره در حق این ۵۲ متهم، بر اساس مفاد ماده ۵/۳۷۲ از شماره ۱۱۱ قانون مجازات اصلاحی در سال ۱۹۶۹ است.

اصحاب القضیه گروهی است که در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ تحت عناوین مختلف در جریان درگیری‌های فرقه‌ای در عراق اعلام موجودیت کرد. برخی از اعضای این فرقه از طرفداران جریان صدر هستند. جریان صدر در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ با صدور دستوراتی قاطع به دنبال محدود کردن فعالیت‌های این فرقه در عراق بود. گفته می‌شود که شمار اعضای این فرقه زیاد نیست، اما اخیرا تعداد پیروان آن به‌صورت چشمگیری افزایش یافته است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1277280

مهمترین اخبار ایران و جهان: