نیوز سیتی!
17 مهر 1402 - 23:31

۹۰ درصدکالاهای اساسی در کشور تأمین خواهد شد

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: الگوی کشت را نمی‌توان به صورت شعاری و دستوری اجرا کرد. اگر حمایت‌های تشویقی را بر اساس الگوی کشت پیاده شده یا پیشنهادی انجام دهیم کشاورزان به سمت الگوی کشت سوق داده می‌شوند.

علیرضا عباسی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و نماینده مجلس شورای اسلامی، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در تشریح مصوبات نمایندگان در صحن علنی، گفت: یکی از اهداف اصلی برنامه هفتم توسعه در حوزه امنیت غذایی رسیدن به ۹۰ درصد خودکفایی در تولید و تأمین کالاهای اساسی است و در کمیسیون کشاورزی و تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تلاش کردیم تا راه‌های رسیدن به آن را فراهم کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: زمانی که واردات نسبت به تولید داخل اولویت داشته باشد نمی‌توانیم به خودکفایی ۹۰ درصدی برسیم، به همین دلیل تاکید کردیم هر نوع حمایتی باید بر اساس الگوی کشت باشد و اگر خارج از این الگو حمایتی از تولیدکنندگان و افراد انجام شود به عنوان دخل و تصرف در اموال دولتی محسوب شود.

وی با اشاره به اینکه اگر حمایتی صورت می‌گیرد باید در راستای الگوی کشت برای رسیدن به خودکفایی ۹۰ درصدی در کالاهای اساسی باشد وهدفمند عمل کنیم، افزود: الگوی کشت را نمی‌توان به صورت شعاری و دستوری اجرا کرد، اگر حمایت های تشویقی را بر اساس الگوی کشت پیاده شده یا پیشنهادی انجام دهیم کشاورزان به سمت الگوی کشت سوق داده می‌شوند اما زمانی که تفاوتی بین حمایت از کشاورزان اجرا کننده الگوی کشت و سایرین نیست قطعا این الگو اجرا نمی‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان البرز با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه حمایت ها باید بر اساس میزان رعایت الگوی کشت باشد، عنوان کرد: سال‌های گذشته حمایت ها به صورت یکسان انجام می‌شد و این تصمیم مجلس شروعی برای اجرایی تر شدن الگوی کشت بود.

عباسی با اشاره به اینکه سالانه بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم نیاز داریم و میزان تولید ما در سال‌های مختلف از ۴ میلیون تا ۱۲ میلیون تن بوده است، ادامه داد: اگر محصول تولید را از کشاورزان با قیمت مناسب خریداری کنیم کشاورز راغب می‌شود تا این محصول را کشت و به دولت تحویل دهد، در شورای قیمت گذاری بر روی این مسئله که ارز ترجیحی و یا ارز مرکز مبادله باید مبنای تعیین نرخ گندم باشد بحث صورت می‌گرفت و با مبنا قرار دادن نرخ ارز مرکز مبادله قیمت تعیین شده گندم منصفانه است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه مصوب شده است تا مبنای قیمت گذاری کالاهای اساسی که دولت آنها را خرید می‌کند ارز مرکز مبادله باشد و این جهش خوب قیمتی به نفع تولیدکنندگان است، تصریح کرد: نمایندگان مصوب کردند که حمایت ها باید به آخرین حلقه تولید اختصاص پیدا کند، درحال حاضر برای کشت گندم و کلزا کود و سم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد اما در برخی اوقات افراد این نهاده ها را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. باید بر اساس محصول تولید شده و تحویلی از کشاورزان حمایت کنیم.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: دولت در ازای هرکیلوگرم گندم تحویلی هزار و پانصد تومان یارانه کود و سم تحویل کشاورزان داد که این اقدام باعث شد تا گندم به دولت تحویل داده شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1533237

مهمترین اخبار ایران و جهان: