نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 14:18

ایروان خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت درباره قره‌باغ شد

وزارت خارجه جمهوری ارمنستان خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تشدید شرایط بشردوستانه در قره‌باغ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه جمهوری ارمنستان در بیانیه‌ای با اشاره به وخیم شدن شرایط بشردوستانه ناشی از انسداد کریدور لاچین، خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره منطقه قره‌باغ شد.

مهر مارگاریان، نماینده دائم ارمنستان در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل از کمبود مواد غذایی ضروری از جمله غذا، دارو و سوخت به دلیل مسدود بودن کریدور لاچین خبر داد.

دو تن از گزارشگران ویژه سازمان ملل و یک کارشناس مستقل این نهاد دوشنبه هفته گذشته خواستار رفع فوری انسداد کریدور لاچین شده و اعلام کردند که این انسداد به بروز شرایط بشردوستانه اضطراری در این منطقه مورد مناقشه منجر شده است.

جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان دو بار (اوایل دهه ۱۹۹۰ و سال ۲۰۲۰) بر سر منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ وارد جنگ شدند. جنگ یک ماه‌ونیمه‌ای که در سال ۲۰۲۰ شروع شد، با میانجی‌گری روسیه، به آتش‌بس و اعزام صلح‌بانان روس به این منطقه انجامید.

این کریدور حیاتی که مواد غذایی، داروهای ضروری و کمک‌های بشردوستانه از طریق آن به قره‌باغ می‌رسد، در سال ۲۰۲۲ به دست آنچه باکو «فعالان محیط زیست» خوانده است، مسدود شد. مرزبانی جمهوری ‌آذربایجان ۱۱ جولای (۲۰ تیر) پاسگاه مستقر در لاچین را تعلیق و دلیل آن را تحقیقات درباره قاچاق مواد عذایی در پوشش کمک بشردوستانه اعلام کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1438137

مهمترین اخبار ایران و جهان: