نیوز سیتی!
11 بهمن 1402 - 00:45

فروش 81 میلیارد دلار سلاح از سوی آمریکا در سال 2023

آمریکا با بهانه‌های مختلف از جمله جنگ در اوکراین، در سال 2023، 81 میلیارد دلار سلاح به متحدان خود فروخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با ادامه جنگ روسیه با اوکراین،آمریکا سال ۲۰۲۳، ۸۱ میلیارد دلار قراردادهای تسلیحاتی جدید امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که این قراردادها بیش از ۵۰ درصد افزایش فروش سلاح را به نسبت سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

 به باور تحلیلگران، تشدید تنش‌ها در جهان سناریوی آمریکا برای ارسال سلاح  و سود حاصل از آن است.

معاون وزارت دفاع روسیه اخیرا با اشاره به تقویت نیروهای ناتو در مناطق مختلف جهان گفت، ایجاد ائتلاف‌های نظامی مشابه ناتو در منطقه آسیا و اقیانوسیه به چالش و ناامنی منجر می‌شود.

 این معاملات  شامل 2.8 میلیارد دلار از ایتالیا برای ساخت جنگنده «اف-۳۵» می‌شود. در این میان، لهستان بزرگترین مشتری فروش نظامی خارجی آمریکا در سال ۲۰۲۳ بود که ۱۲ میلیارد دلار برای بالگردهای رزمی «آپاچی» و ۱۰ میلیارد دلار برای سامانه های موشکی «هایمارس» هزینه کرد.

وزارت امور خارجه آمریکاعلام کرد: «این بالاترین مجموع فروش و کمک سالانه به متحدان و شرکای ماست.»

بر اساس این گزارش، فروش تسلیحات ابزار مهم سیاست خارجی ایالات متحده با پیامدهای بلندمدت بالقوه برای امنیت منطقه‌ای و جهانی است.

وزارت امور خارجه  آمریکا اعلام کرده  که آمار فروش نظامی کنونی لزوما پیش بینی کننده معاملات آتی نیست که ممکن است به دلیل چندین عامل از جمله نوسان بودجه دفاعی و مسائل امنیتی منطقه‌ای افزایش یا کاهش یابد.

روسیه به ویژه در زمینه اوکراین بر این باور است که ائتلاف ناتو با استفاده ابزاری از اوکراین در حال جنگ با  این کشوراست.

روسیه بارها از کشورهای غربی به دلیل تامین تسلیحات اوکراین انتقاد کرده و هشدار داده که اعضای ناتو عملاً به طرف مستقیم درگیری تبدیل شده‌اند. روسیه آشکارا اعلام کرده که چنین تسلیحاتی به اوکراین توسط کشورهای غربی باعث می‌شود که آن‌ها به عنوان اهداف قانونی در عملیات نظامی روسیه مبدل شوند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1655093

مهمترین اخبار ایران و جهان: