نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 15:33

۳۳۳ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی رفع تصرف شد

اصفهان- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از رفع تصرف ۳۳۳ هکتار از اراضی ملی و عرصه طبیعی استان طی چهار ماهه ابتدای امسال خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ علیرضا طاهری ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه در برخی شهرستان‌های استان در طول ۱۵- ۲۰ سال اخیر اراضی ملی تصرف است، اظهار داشت: در مواردی شاهد هستیم که این تصرفات تبدیل به باغ و درخت شدند و از این رو به سختی می توانیم احکام را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: با وجود این با حمایت دستگاه قضا و شورای تأمین استان، آزادسازی اراضی ملی انجام شده و متصرفان خلع ید می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته طی ۳۱۲ مورد اجرای حکم ۶۹۶ هکتار از اراضی ملی آزادسازی شد، افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه نیز طی ۱۲۳ مورد ۳۳۳ هکتار از اراضی ملی استان رفع تصرف شده است.

سرهنگ‌طاهری همچنین خاکبرداری در شرق اصفهان را معضلی جدی دانست و گفت: افراد سودجو این خاک این منطقه را برداشت کرده و برای استفاده در کوره‌های گچ و آجر به مناطق دیگر منتقل می‌کنند.

وی تصریح کرد: با تلاش اداره منابع طبیعی با برخی سودجویان که خاک را در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان برای کوره‌های گچ و آجر برداشت می‌کنند، برخورد شده اما در آینده با توجه به تداوم خشکسالی این معضل آثار مخربی برای استان و بویژه شهر اصفهان خواهد داشت.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، قاچاق چوب جنگلی از استان‌های زاگرسی را از دیگر معضلات بر شمرد و گفت: همین امروز در یک مورد عملیات، یک کوره زغال کشف و گاز آن قطع شد.‌

سرهنگ طاهری ابراز داشت: در چهار سال گذشته افزون بر یکهزار و ۴۰۰ تن چوب بلوط و تاغ و یکصد تُن زغال در استان کشف و ضبط شده است.

در ادامه داریوش سعیدی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ۱۸ هزار و ۴۱۷ استعلام دریافت و تعداد ۱۷ هزار و ۳۱۷ از آنها معادل ۹۴ درصد استعلامات تعیین تکلیف شده است. ۹۴ درصد استعلامات تعیین تکلیف شد.

وی افزود: در حوزه ممیزی و پاسخگویی ۱۷ هزار و ۱۸۷ استعلام و در حوزه معدن ۲۹۰ استعلام دریافت شد که بالغ بر ۹۰ درصد آنها پاسخ داده شده است.

به گفته معاون حفاظت و انور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بازه زمانی پاسخ به استعلامات ۲۵ روز است اما تلاش می‌شود با تقویت زیرساختی پنجره واحد مدیریت زمین این بازه به کمتر از ۲۰ روز برسد.

سعیدی اضافه کرد: هدف از راه اندازه پنجره واحد مدیریت زمین، شفاف سازی پیشگیری از رانت و زمین خواری و استفاده از هوش مصنوعی برای پیشگیری از تصرفات اراضی و برخورد با زمین خواری است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1466305

مهمترین اخبار ایران و جهان: