نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 09:21

خواهان پایان هر چه سریعتر درگیری در اوکراین هستیم

وزیرخارجه روسیه اعلام کرده که مسکو به دنبال پایان هر چه سریعتر درگیری و جنگ در اوکراین است و در این زمینه آمادگی لازم را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جورزالم‌پست، «سرگئی لاوروف»، وزیرخارجه روسیه اعلام کرده که مسکو خواهان پایان هر چه سریعتر درگیری در اوکراین است.

روسیه بارها گفته است که در هرگونه حل و فصل مناقشه باید واقعیت الحاق چهار استان شرقی اوکراین را که نیروهای مسلح روسیه تا حد زیادی آن مناطق را کنترل می کنند، پذیرفته شود.

سرگئی لاوروف این موضع‌گیری را در جریان سفر به برزیل اعلام کرد و گفت که مسکو خواهان پایان هر چه سریعتر درگیری در اوکراین است. لاوروف در یک کنفرانس خبری با همتای برزیلی خود «مائورو ویرا»، از برزیل به خاطر درک وضعیت اوکراین تشکر کرد و گفت روسیه از پایان دادن هر چه سریعتر درگیری در اوکراین استقبال می‌کند.

روسیه می گوید در فوریه سال گذشته مجبور شده است در اوکراین مداخله کند تا از روس زبان ها در برابر آزار و اذیت دفاع کند و از استفاده غرب از اوکراین برای تهدید امنیت روسیه جلوگیری کند.

این موضع گیری روسیه درباره پایان دادن به جنگ در اوکراین در شرایطی اتخاذ شده که یک روز قبل از آن «دمیترو کولبا»، وزیر خارجه اوکراین در سفری به بغداد پیشنهاد دولت عراق برای میانجی‌گری بین کی‌یف و مسکو را رد و بر موضع کشور خود تأکید کرد که فقط به شرط خروج کامل تمامی نیروهای روسیه از قلمرو اوکراین حاضر است مذاکرات صلح را آغاز کند. این مقام ارشد اوکراین تصریح کرد: «روسیه باید یک واقعیت ساده را بپذیرد و آن متوقف کردن جنگ و خروج کامل از قلمرو اوکراین است.»

از سوی دیگر، وزرای خارجه کشورهای گروه هفت روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک بر ادامه حمایت‌های مالی و ارسال سلاح به اوکراین و همچنین حفظ تحریم‌ها علیه روسیه تأکید کردند. وزرای خارجه گروه هفت (آمریکا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، کانادا) این بیانیه را در جریان یک نشست تخصصی مشترک درباره جنگ اوکراین در منطقه «کاریزاوا» در ژاپن منتشر کردند. در این بیانیه آمده است: «ما توافق کردیم که همکاری‌ها را در زمینه مبارزه با دورزدن تحریم‌ها و مقابله با عرضه تسلیحات به روسیه از طرف کشورهای ثالث تقویت کنیم.»

همزمان، «نت یِلن»، وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به اینکه روسیه باید هزینه بازسازی اوکراین را پرداخت کند، گفت که واشنگتن در حال بررسی و رایزنی درباره راه‌های احتمالی استفاده از دارایی‌های مسدودشده مسکو در غرب است. یلِن در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه باید هزینه خسارت واردشده به اوکراین در جریان جنگ جاری در این کشور بین کی‌یف و مسکو را بپردازد، گفت که «این یک مسئولیت است و به باور او، جامعه جهانی از روسیه انتظار دارد تا این مسئولیت را برعهده بگیرد.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد: درباره این موضوع با شرکای‌مان در حال رایزنی و مشورت هستیم. بر سر اختیاراتی که درباره دارایی‌های مسدودشده روسیه داریم، موانع حقوقی وجود دارد.

اظهارات یلن در حالی است که چند روز پیش ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن در حال کار روی این است که مسکو را مجبور کند تا به جبران «خرابی‌هایی که به بار آورده»، کمک کند. به گفته وی، کنگره آمریکا به وزارت دادگستری آمریکا اختیار داده تا برای بازسازی اوکراین از «اموال غیرقانونی که از آلیگارش‌های روس مصادره شده، استفاده کند.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1156593

مهمترین اخبار ایران و جهان: