نیوز سیتی!
27 فروردین 1402 - 15:17

تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» در گرو تدوین برنامه راهبردی

کرمانشاه- کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی گفت: تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» در گرو تدوین برنامه های راهبردی با استفاده از ظرفیت نخبگان است.

محسن سلطانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب امسال نیز همانند سال‌های گذشته شعار سال را اقتصادی انتخاب کردند، اظهار کرد: رهبر انقلاب بعد از دهه هشتاد که عمدتاً شعارهای سال را مباحث فرهنگی تشکیل می‌دادند در یک دهه گذشته شعار سال را بر مبنای اقتصادی شامل رونق تولید، مهار تورم، حمایت از کالای ایرانی و… برگزیدند اما در دیدار اخیر خود نیز تاکید کردند که نباید از سایر حوزه‌ها مانند فرهنگ غفلت شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی در بعد سیاسی و نظامی توانسته جایگاه خوبی را در منطقه غرب آسیا و جهان به دست آورد و اکنون در کشورهای منطقه صاحب نفوذ و اقتدار هستیم اما کماکان در حوزه اقتصاد شاهد تذکر رهبری برای واگذاری اقتصاد به خود مردم هستیم.

کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی تصریح کرد: یکی از مواردی که باید به آن توجه شود واگذاری اقتصاد به مردم است اما دولت‌های گذشته مسیر خصوصی سازی را طی کردند و همین اقتصاد دولتی سبب شده که تحریم‌ها اثرگذاری ویژه داشته باشد و اقتصاد کشور را شرطی و وابسته کند.

سلطانی تاکید کرد: تصدی گری دولت و خصوصی سازی یکی از مواردی است که تیم اقتصادی دولت باید بر روی آن توجه ویژه داشته باشد تا مسیر اقتصادی دولت اصلاح شود و نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی ادامه داد: یکی از مباحثی کدر سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته بحث شناسایی فرارهای مالیاتی است که در کنار این موضوع معافیت‌های مالیاتی بی دلیل و خارج از ضابطه نیز باید شناسایی شود.

کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی بیان کرد: مصرف گرایی یکی دیگر از مواردی است که رهبری انقلاب در سال گذشته مطرح کردند و در آمارها مشاهده می‌کنیم که در موضوعات مختلف آمار مصرف کالا در کشور بالا است و در مجموع می‌توان گفت که اقتصاد ایران برای رسیدن به تحول نیاز به یک برنامه راهبردی و جامع دارد.

سلطانی با اشاره به اینکه دانشگاه می‌تواند به دولت در اصلاح نظام اقتصادی کمک کند، خاطر نشان کرد: دانشگاه و متخصصین عقل حکومت هستند و حکمرانان باید از دانش آنها در مسیر افزایش بهره‌وری و سیاست گذاری صحیح استفاده کنند.

وی با اشاره به موضوع جهاد تبیین، اضافه کرد: جهاد تبیین یعنی بیان واقعیت‌ها و آسیب‌ها است و باید برای انجام این مهم تحلیلی از نقاط ضعف و قوت و مسیر آینده را مشخص کنیم و جهاد تبیین در مقابل جنگ ترکیبی قرار دشمن قرار دارد.

کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی با اشاره به وضعیت فضای مجازی، گفت: فضای مجازی هم دارای نقطه قوت است و هم ضعف اما باید مانند سایر کشورها برای آن ساختار و چهارچوب تعیین شود نکته‌ای که رئیس جمهور در دیدار خود بر آن تاکید کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1153349

مهمترین اخبار ایران و جهان: