نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 18:07

۳۰۰ گونه دارویی و گیاهی در مازندران می روید

ساری- رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری گفت: ۳۰۰ گونه از ۸۰۰ گونه گیاهی دارویی ایران در مازندران شناسایی شده است.

نعمت الله کوهستانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت؛ بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی در ایران شناسایی شده که حدود ۲۳۰۰ گونه از گیاهان مرتعی دارای خواص دارویی می‌باشد که در استان مازندران نیز بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی با خواص دارویی و درمانی شناسایی شده است.

کوهستانی افزود: هر ساله به منظور احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری اقدام به عملیات بیولوژیکی ازجمله کپه کاری با گیاهان دارویی در مراتع استان با مشارکت بهره برداران و مجریان طرح‌های مرتعداری کرده است.

وی ادامه داد؛ به منظور جلوگیری از تخریب مراتع و حفظ گیاهان دارویی و توسعه پایدار، هر گونه بهره برداری غیر مجاز و غیر اصولی گیاهان دارویی از سطح مراتع استان ممنوع بوده و بهره برداری فقط در قالب طرح‌های بهره برداری از گیاهان دارویی و رعایت قوانین و مقررات صورت می‌گیرد.

کوهستانی خاطرنشان کرد؛ حدود ۲۳۰۰ گونه از گیاهان مرتعی دارای خواص دارویی می‌باشد که در استان مازندران بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی با خواص دارویی و درمانی شناسایی شده است، این گونه‌ها شامل گونه‌های گل گاو زبان، چای کوهی، گیاه گون، باریجه، گلپر، آویشن، کاکوتی، بومادران، ثعلب، شقایق ایرانی، گزنه، بارهنگ، پنیرک، نسترن، بابونه، مریم گلی، پیاز کوهی، سیرکوهی، غدومه، زرشک، زولنگ، میخک و …. است

رئیس اداره مرتع در پایان اشاره داشت؛ حفظ پوشش گیاهی مراتع نقش بسیار مهمی در امر تثبیت خاک مراتع دارد و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و در صورت بارش شدید باران در مراتع بالا دست احتمال وقوع سیلاب و رانش زمین را بطور چشمگیری کاهش می‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1313549

مهمترین اخبار ایران و جهان: