نیوز سیتی!
24 آذر 1401 - 17:41

محفل کتابدانان با موضوع«تغذیه سالم درجامعه» در کرمانشاه برگزار شد

کرمانشاه- محفل کتابدانان با موضوع «تغذیه سالم در جامعه» در کرمانشاه با حضور کارشناسان حوزه تغذیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهمین محفل کتابدانان از سلسله نشست‌های کتابدانان استان کرمانشاه با موضوع «تغذیه سالم در جامعه» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه ظهر پنجشنبه برگزار شد.

دکتر رضا تحویلیان در این جلسه اظهار کرد: در سال‌های اخیر در مسابقه بین بیمار و بیمارستان، بیمار برنده است و همیشه خدمات کافی نیست زیرا راه حل اساسی برای این مسئله اصلاح تغذیه است.

وی افزود: برای این کار مجمع ملی تغذیه سالم به صورت یک سازمان غیردولتی تشکیل شده است و در کرمانشاه هم این مجمع آغاز به فعالیت کرده است.

تحویلیان تصریح کرد: برای نفوذ به بستر جامعه برای افزایش آگاهی مردم نسبت به تغذیه سالم موفق نبودیم و وظیفه همه کتابداران و کتابخوانان کنشگری فعال و ایجاد مطالبه گری در این زمینه است، چرا که وقتی با ورود صنایع غذایی مضر مقابله می‌کنیم یکی از پاسخ‌ها این است که مردم خواهان این غذاها هستند.

وی گفت یکی از مشکلات شاخص در تغذیه غلبه نان سفید بدون سبوس است و در شهرهایی مثل دالاهو و هرسین نان سبوسدار تولید می‌شود اما در کرمانشاه تعطیل شده است و در مذاکراتی که داشتیم قرار شده است کارخانه آرد سبوس دار راه اندازی شود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بین طب سنتی و طب مدرن اکثریت مسائل مشترک است ولی نمی دانم چرا بر روی مسائل اختلافی تمرکز می‌کنیم.

وی ادامه داد: در مجمع تغذیه سالم قرار بر این است که هر استان برنامه مخصوص به خود را بنویسد و کرمانشاه سرشار از خاک و گیاهان مفید است که باید در سبد غذایی مردم قرار بگیرد.

تحویلیان در همین راستا افزود: به عنوان مثال، گیاه جو دو سر در گذشته کرمانشاه بسیار استفاده می‌شد ولی متأسفانه بعدها به عنوان علف هرز نامیده شد و از مصرف حذف شد.

در ادامه این محفل دکتر رحمت فتحعلی باغنی به سخن زکریای رازی اشاره کرد که می‌گوید اول با غذا درمان کنید بعد با دارو و در بحث تغذیه سالم مسئله فقط غذای سالم نیست بلکه سبک زندگی سالم هم لازم است.

وی با اشاره به آموزه‌های طب سنتی در این خصوص گفت: سلامت یعنی تعادل در کمیت و کیفیت اخلاط چهارگانه و برای رسیدن به این تعادل باید اصول ششگانه سلامت رعایت شوند.

باغنی گفت: نباید از حل مسئله سلامت ناامید شد چون ناامیدی همان است که دشمنان تغذیه می‌خواهند و خود همین ویژگی در سبک زندگی ناسالم اثر منفی دارد.

این پزشک طب سنتی افزود: بسیاری از قواعد که به اسم علم بیان شده چیزی جز قواعد کفار نیست که بایر در برابر آن جهاد کبیر انجام داد.

وی در همین راستا گفت: در ایام دانشجویی وقتی اساتید پزشکی درباره مضرات نمک می‌گفتند، درباره احادیثی که به نمک توصیه کردند می‌پرسیدم و جواب‌ها دو دسته بودند یک عده که مذهبی نبودند می‌گفتند این‌ها حرفه‌ای عوامانه است و اساتید مذهبی می‌گفتند این حدیث جعلی است چون علمی نیست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 912999

مهمترین اخبار ایران و جهان: