نیوز سیتی!
04 دی 1401 - 15:51

وجود ۲ میلیون مسکن ناپایدار در بافت‌های فرسوده کشور/هیچ بن بستی برای احیای واحد بافت فرسوده وجود ندارد

نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور نوسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی گفت: افزون بر ۲ میلیون نفر در بافت فرسوده کشور سکونت دارند.

سید علی باب الحوائجی در همایش تجربیات زلزله بم،راهکارها و کاهش آسیب های ناشی از زلزله در گچساران اظهار کرد: طرح سفیران نوسازی بم به دستور رهبر جهت تسریع در روند نوسازی کشور اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: وظیفه انسانی و اخلاقی است که بر عهده همه ما می باشد و ما در یک اقدام جهادی و عملیاتی در ۱۰۰ شهر کشور که بناهای ناپایدار را به خود اختصاص داده اند این همایش را برگزار می کنیم.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور نوسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی تصریح کرد:۳۵ نفر از مدیران به عنوان سفیران بم حضور دارند و کسانی را که در زلزله بم حضور داشته با ما همراه کردند.

باب الحوائجی عنوان کرد: سفیر بم در این جلسه همه را با زوایای روحی زلزله بم آشنا کردند و بار دیگر آن اقدامات فنی است که باید در خصوص نوسازی و بهسازی شهری و بافت فرسوده بیشتر آشنا شوید.

وی گفت: از سال ۹۵ تا کنون ۱۹.۵میلیون نفر در بناهای ناپایدارساکن بودند و در حال حاضر این تعداد به ۲۱ میلیون نفر رسیده است.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور نوسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی خاطرنشان کرد: افزون بر ۲۰ درصد از جمعیت شهری کشور و ۳۰ درصد از جمعیت کشور در بافت فرسوده ساکن هستد و ۲ میلیون مسکن ناپایدار در سطح شهرها وجود دارد.

باب الحوائجی بیان کرد: این برنامه بسیار مهم است و از ۳ دی ماه درشهرهای مختلف آغاز شده و همزمان در کل کشور برگزار گردیده است.

وی افزود: رینگ بافت فرسوده و آسفالت برخی محلات بافت فرسوده در گچساران انجام شده که جای تقدیر و تشکر از تمام دست اندرکاران را دارد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور نوسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی ادامه داد: بحث مالی وجود دارد ‌که شهرداری ها موظف هستند ۵۰ درصد مجوز ساخت را تخفیف دهند که در تهران به ۱۰۰ درصد رسیده است.

باب الحوائجی اضافه کرد: بسته های تشویقی را که شامل مسائل شهرسازی میشود تا حد امکان تلاش می شود در اختیار مردم گذاشت ، هیچ بن بستی برای احیای یک واحد بافت فرسوده وجود ندارد.

وی گفت: بسته های شهرسازی ما به گونه ای بود ،باید تجمیعی صورت میگرفت و یک ملک باید با سایر همسایه ها متراژی را تشکیل داده و بعد اقدام کنند، اما در حال حاضر دیگر اینگونه نیست و راحت تر شده است،ما هیچ محدودیت یا عذری برای شهروندان در راستای نوسازی بافت فرسوده نداریم.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور نوسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی تصریح کرد: 

اگر سرمایه گذاری که بدهی مالیاتی دارند می توانند به جای این بدهی مثلا معبر روستایی که آسفالت نیست را با مراجعه به بازآفرینی شهری و با در اختیار قرار دادن قیر رایگان از سوی بازآفرینی شهری اقدام به آسفالت آن معبر کرده و هم بدهی خود را تسویه و هم سود خود را دریافت کنند، با این اقدام می توان گام های بهتری در نوسازی و اقدامات عمرانی انجام داد.

باب الحوائجی گفت: گویا تا کنون بسته های تشویقی در گچساران هنوز رخ نداده است، گچساران وضع مناسبی در احیای بافت فرسوده دارد و انتظار می رود با وجود پنانسیل های موجود این اقدام در این شهرستان سرعت بیشتری بگیرد.

انتهای پیام/ ۸۲۰۳۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 933011

مهمترین اخبار ایران و جهان: