نیوز سیتی!
11 بهمن 1402 - 16:01

طرح‌های کلان ملی با اتکا به مسائل علمی برنامه ریزی شود

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های کشور را به سمت طرح‌های کلان ملی ببریم، گفت: اما در این زمینه خیلی موفق نبوده‌ایم، شاید ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته طرح‌های کلان آسیب‌هایی داشت اما نیاز به احیای این چالش‌ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حمید امیدوار، رییس پژوهشگاه مواد و انرژی، امروز در جلسه با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسا و اساتید دانشگاه‌های استان البرز در حوزه علم و فناوری که در محل پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد، ضمن تبریک ایام و اعیاد شعبانیه و فرا رسیدن دهه مبارک فجر، با بیان اینکه در دهه مبارک فجر ۶ پروژه در این مجموعه افتتاح می‌شود، گفت: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، دو راهبر اساسی باید در زمینه علم و فناوری داشته باشیم. 

وی اشاره‌ای به بیانیه گام دوم که مقام معظم رهبری در خصوص راهبردها فرمودند شیب رشد علمی کشور نباید متوقف شود و دیگری ریل گذاری علم و فناوری باید بر اساس نیازهای کشور انجام شود، گفت: فارغ از سیاست‌های سلیقه‌ای برخی دانشگاه‌ها، این دو راهبرد اساسی در حوزه‌های عمومی، تخصصی علم و فناوری کشور باید مد نظر باشد.

این مقام مسوُول با بیان اینکه باید ظرفیت‌های کشور را به سمت طرح‌های کلان ملی ببریم، ادامه داد: اما در این زمینه خیلی موفق نبوده‌ایم، شاید ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته طرح‌های کلان آسیب‌هایی داشت اما درحال حاضر باید آسیب شناسی و احیای این موضوع صورت گیرد تا بتوانیم دستاوردهایی را در حوزه علم و فناوری کشور ایجاد کنیم.

وی در خصوص سند آمایش فناوری، گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان البرز امکان آماده سازی سند آمایش فناوری وجود دارد.

امیدوار با بیان اینکه سازمان برنامه قطب بندی برخی استان‌ها را انجام داده است، بیان کرد: در کنار این اطلس علم و فناوری به منظور برقراری ارتباط با ظرفیت‌های استان ایجاد شود که دانشگاه می‌تواند حوزه فناوری را به این سمت سوق دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه سند فرهنگ، یک برش فرهنگی تعریف شده است، افزود: استان البرز ظرفیت تهیه برش علم و فناوری ذیل نقشه جامع علمی کشور را دارد و پژوهشگاه مواد و انرژی می‌تواند به عنوان یکی دیگر از امور این مسؤولیت را عهده دار شود.

امیدوار با اشاره به اینکه در حوزه آموزش عالی و علم و فناوری کشور هنوز یک نگاشت نهادی نداریم، گفت: باید جایگاه معاونت علمی و وزارت علمی و پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها را بدانیم، این نگاشت نهادی وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و پژوهشگاه‌ها می‌توانند نقاط اتصال پروژه‌های کلان ملی باشند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1655911

مهمترین اخبار ایران و جهان: