نیوز سیتی!
12 آذر 1402 - 09:05

راه رهایی مازندران از زباله این بار با طرح «ماپ»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حالی از اجرایی شدن طرح مدیریت اجتماعی پسماند با عنوان مخفف ماپ نام می‌برد که استان‌های شمالی به ویژه مازندران در کوهی از زباله مدفون شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران،در  چهار گوشه طبیعت مازندران ردپای زباله مشهود است؛ زباله‌هایی که در گوشه گوشه طبیعت سرسبز قد می‌کشند، فرقی ندارد دریا باشد یا جنگل، این طبیعت است زیرکوهی از زباله مدفون می‌شود.

زباله در مازندران، قصه امروز و دیروز نیست؛ انباشت بیش از ۳۰ سال زباله در دل طبیعت و جنگل‌های مازندران بیش از هر مساله دیگری بر حیات طبیعی و زیستی مازندران اثرات خود را برجای گذاشته است.

طبیعت استان از سویی به جنگل و از سویی دیگر به مناطق کوهپایه‌ای و همچنین به دریا منتهی می‌شود، این مساله موجب شد بحث پسماند بیشتر در آسان خودنمایی کند.

طی سال‌های اخیر مشکل زباله در شهرهای استان به مرحله بحرانی رسیده از ساری گرفته تا بابل، محمودآباد و اکنون هم آمل که در این زمینه علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور در چهل و هفتمین نشست کارگروه ملی پسماند در رابطه با مشکل پسماند استان مازندران توضیح داد: تا الان توانستیم زباله درون سبزینگی شهر را بیرون بکشیم، آمار این زباله‌ها به عدد و رقم تبدیل شده و یک سامانه برای آن طراحی شده است که این کار خیلی بزرگی است.

وی افزود: بحث پسماند مازندران باید به طور کامل در این سامانه بیاید و شفاف‌سازی شود تا از محل مبدا تا مقصد قابل ردیابی باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امیدواریم این سامانه برای تمام شهرداری‌های کشور طراحی شود.

 معاون رئیس جمهور با تاکید بر مدیریت اجتماعی پسماندها منطبق بر ذائقه مردم و لزوم اجرای طرح ماپ(مدیریت اجتماعی پسماند) گفت: مردم ما همگی انسان‌های فرهنگی و اصیلی هستند و در کنار آن دین و آیین ما  و دانش حقوقی ما نیز در این مسائل دستورالعمل و الگو دارد اما متاسفانه در زباله غرق شده‌ایم و بوی نامطبوع آن و انباشت زباله چهره شهرها را زشت کرده و این برای مردم ما افسردگی خاطر ایجاد کرده است اما اگر مردم پای کار بیایند همه مسائل و مشکلات حل می‌شود.

سلاجقه با اشاره به بحث مکان‌یابی سایت پسماند عمارت آمل گفت: در بحث مکان‌یابی سایت‌های پسماند در تمام استان‌های شمالی مشکل داریم و فقط شامل سایت عمارت نیست؛ لذا اولویت طرح ماپ باید مدیریت پسماند استان‌های شمالی باشد.

وی با اعلام اینکه زباله‌های آمل از هر طرف سرگردان شدند، تصریح کرد: از طرفی نباید در دریچه سد راه پیدا کنند و سه مکانی هم که برای ایجاد سایت زباله پیشنهاد شده هر سه با مشکل مواجه است.

وی تأکید کرد: باید در همین شهرستان آمل اولویت‌بندی و منطقه‌بندی کنیم و طرح را اجرا کنیم و باید بحث فرایند اجتماعی را طوری پیش ببریم که خود مردم به موضوع ورود پیدا کنند.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از نظر آلودگی منابع آب و خاک و تاسیساتی که در استان‌های شمالی برای کارخانه کمپوست و زباله‌سوز هزینه زیادی شده که همه این‌ها با مشارکت مردم از چرخه حذف می‌شود و این یک ارزش‌گذاری اقتصادی است که ما به آن نپرداخته‌ایم.

معاون رئیس جمهور گفت: از صندوق ملی محیط زیست برای اقداماتی که درخصوص پسماند استان‌ها انجام داده است، تشکر می‌کنم و از آنها می‌خواهم که در بحث پسماند آمل مشارکت داشته باشند.

سلاجقه یادآور شد: مجموعه سازمان شهرداری و دهیاری‌ها نیز باید در این زمینه کمک ویژه کنند تا ما در عین حال که مکان‌یابی را انجام می‌دهیم در کنار آن ماپ را نیز شروع کنیم.

از ایجاد مراکز جمع‌آوری پسماند گرفته تا احداث کارخانه زباله‌سوز، از تفکیک زباله از مبدا تا راه‌اندازی تصفیه شیرابه همه و همه اقداماتی است که صورت گرفته ولی شهروندان مازندرانی منتظر پایان دادن به مشکلات هستند چرا که اقداماتی که تاکنون صورت گرفته در حد مُسکن بوده و نتوانسته به مشکلات پایان دهد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1591899

مهمترین اخبار ایران و جهان: