نیوز سیتی!
13 آبان 1402 - 09:50

روستایی با گردش مالی 40 هزار میلیاردی در ارومیه

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: روستای بالو در ارومیه روستایی است که گردش مالی حاصل از صادرات بخش کشاورزی در آن سالانه بیش از 40 هزار میلیارد ریال است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، خسرو شهبازی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: روستای بالو در ارومیه روستایی است که گردش مالی حاصل از صادرات بخش کشاورزی در آن سالانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: آذربایجان‌غربی از قطب‌های صادراتی میوه در کشور است و روستای بالو بزرگترین قطب صادراتی محصولات کشاورزی استان است.

شهبازی با اشاره به اینکه روستای بالو دارای ۷۱ واحد سردخانه و ۱۷ واحد سورت و بسته بندی است اظهار کرد: ۲ واحد مکانیزه و بقیه دستی است که صادرات سیب و انگور و میوه‌های هسته‌دار استان را به کشورهای همسایه بر عهده دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۷۵۵ هکتار سطح باغات این روستاست که ۵۰۰ هکتار انگور، ۳۰ هکتار سیب و ۱۵۰ هکتار باغات هسته دار است که نقش موثری در اشتغال و پایداری آن در این منطقه دارد.

وی با بیان اینکه روزانه پنج هزار نفر مشغول سورت و بسته بندی میوه و تامین مواد اولیه برای صادرات هستند، ادامه داد: روزانه ۱۵۰ میلیاردریال گردش مالی حاصل از پرداخت حقوق کارگران است.

خسرو شهبازی با اشاره به توسعه واحدهای سورت و بسته بندی در این منطقه اظهار کرد: در دو سال گذشته استاندار آذربایجان‌غربی تاکید بر راه اندزای واحدهای سورت و بسته بندی داشتند که هم اکنون بیش از ۳۰۰ هزار تن ظرفیت واحدهای سورت و بسته بندی در این استان است که مسیر صادرات را تسهیل می کنند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار تن محصولات زیر درختی و درجه سه در استان از کشاورزان خریداری و به صورت پوره و کنستانتره سیب و سایر میوه ها آماده سازی شده است، گفت: راه اندزای و مجهز کردن سردخانه های این روستا به سردخانه اتمسفری برای ماندگاری بیشتر میوه ها در دستور کار است تا میوه ها در باغات سورت و بسته بندی نشوند.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: از ۷۱ واحد، ۱۸ واحد در حال سورت و بسته بندی میوه هستند و سعی می‌شود ۵۰ درصد از این واحدها به واحد های سورت و بسته بندی مجهز شوند تا یک پایانه صادراتی کامل در استان ایجاد شود.

شهبازی گفت: در صورت توسعه این واحد ها پیش بینی می شود که اشتغال نیز از پنج هزار به ۱۰ هزار نفر در روز طی تجهیز سردخانه ها افزایش یابد. این روستا بزرگترین روستای استان آذربایجان غربی است که قطب صادرات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و دارای ۲۰ هزار نفر جمعیت است.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1560255

مهمترین اخبار ایران و جهان: